Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Dietetyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: anatomia człowieka, żywienie człowieka, patofizjologia, fizjologia żywienia, produkty zwierzęce i roślinne o właściwościach prozdrowotnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych i chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługi programu komputerowego DietetykPro. Układanie i modyfikacje diety podstawowej.3
T-L-2Układanie indywidualnej diety profilaktycznej, zgodnej z zasadami zdrowego żywienia.3
T-L-3Układanie diety o wysokiej gęstości odżywczej dla pacjenta z niedożywieniem.3
T-L-4Układanie diety redukcyjnej dla pacjenta z nadmierną masą ciała.3
T-L-5Układanie jadłospisu dla pacjenta z insulinoopornością.3
T-L-6Układanie diety dla pacjenta z cukrzycą.3
T-L-7Układanie diety dla pacjenta z aterogennym profilem lipidowym, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedniej zawartości poszczególnych kwasów tłuszczowych.3
T-L-8Układanie diety dla pacjenta z niedokrwistością.3
T-L-9Układanie diety przeciwzapalnej dla pacjenta z chorobą Hashimoto.3
T-L-10Układanie diety zmniejszającej wydzialanie kwasu solnego w żołądku.3
T-L-11Układanie diety dla pacjenta z MAFLD, z uwzględnieniem suplementacji.3
T-L-12Układanie diety zmniejszającej litogenność żółci, dla pacjenta z kamicą żółciową.3
T-L-13Układanie diety dla pacjenta z przewlekłym zapaleniem trzustki po okresie hospitalizacji.3
T-L-14Układanie diety eliminacyjnej w chorobie Leśniowskiego-Crohna zgodnie z zasadami programi Modulife.3
T-L-15Układanie diety Low FODMAP dla pacjenta z SIBO.2
T-L-16Zaliczenie.1
45
wykłady
T-W-1Klasyfikacja diet.2
T-W-2Dieta jako element profilaktyki chorób cywilizacyjnych.2
T-W-3Postępowanie w niedożywieniu.2
T-W-4Epidemiologia, konsekwencje i postępowanie dietetyczne w chorobie otyłościowej.2
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.2
T-W-6Dietoterapia zaburzeń lipidowych. Żywienie w chorobach układu krążenia.2
T-W-7Postępowanie w różnych rodzajach niedokrwistości.2
T-W-8Dietoterapia chorób tarczycy.2
T-W-9Postępowanie dietetyczne w chorobach jamy ustnej i przełyku.2
T-W-10Postępowanie dietetyczne w chorobach żołądka.2
T-W-11Choroba stłuszczeniowa wątroby związana z dysfunkcją metaboliczną (MAFLD).2
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego2
T-W-13Postępowanie dietetyczne w ostrym i przewlekłym zapaleniu trzustki.2
T-W-14Dietoterapia chorób jelit (nieswoiste, IBS, zaparcia, biegunki).2
T-W-15Zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie do zajęć20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
A-W-4Egzamin2
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób zdrowych i chorych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK9_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
D_1A_W04C-1, C-2T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-14, T-W-9, T-W-2, T-W-13, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-15, T-W-4, T-W-11, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK9_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-12, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-9, T-L-3, T-L-14, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-15, T-L-13, T-L-2, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK9_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-L-15, T-L-7, T-L-12, T-W-12, T-W-15, T-W-10, T-L-1, T-W-3, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-L-13, T-W-4, T-L-9, T-W-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-5, T-L-14, T-W-13, T-W-14, T-L-10, T-L-11, T-W-6, T-W-2, T-L-6, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK9_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK9_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK9_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  2. Ostrowska L., Dietetyka. Kompedium., PZWL, Warszawa, 2020
  3. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
  4. Bawa S., Gajewska D. Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługi programu komputerowego DietetykPro. Układanie i modyfikacje diety podstawowej.3
T-L-2Układanie indywidualnej diety profilaktycznej, zgodnej z zasadami zdrowego żywienia.3
T-L-3Układanie diety o wysokiej gęstości odżywczej dla pacjenta z niedożywieniem.3
T-L-4Układanie diety redukcyjnej dla pacjenta z nadmierną masą ciała.3
T-L-5Układanie jadłospisu dla pacjenta z insulinoopornością.3
T-L-6Układanie diety dla pacjenta z cukrzycą.3
T-L-7Układanie diety dla pacjenta z aterogennym profilem lipidowym, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedniej zawartości poszczególnych kwasów tłuszczowych.3
T-L-8Układanie diety dla pacjenta z niedokrwistością.3
T-L-9Układanie diety przeciwzapalnej dla pacjenta z chorobą Hashimoto.3
T-L-10Układanie diety zmniejszającej wydzialanie kwasu solnego w żołądku.3
T-L-11Układanie diety dla pacjenta z MAFLD, z uwzględnieniem suplementacji.3
T-L-12Układanie diety zmniejszającej litogenność żółci, dla pacjenta z kamicą żółciową.3
T-L-13Układanie diety dla pacjenta z przewlekłym zapaleniem trzustki po okresie hospitalizacji.3
T-L-14Układanie diety eliminacyjnej w chorobie Leśniowskiego-Crohna zgodnie z zasadami programi Modulife.3
T-L-15Układanie diety Low FODMAP dla pacjenta z SIBO.2
T-L-16Zaliczenie.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja diet.2
T-W-2Dieta jako element profilaktyki chorób cywilizacyjnych.2
T-W-3Postępowanie w niedożywieniu.2
T-W-4Epidemiologia, konsekwencje i postępowanie dietetyczne w chorobie otyłościowej.2
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.2
T-W-6Dietoterapia zaburzeń lipidowych. Żywienie w chorobach układu krążenia.2
T-W-7Postępowanie w różnych rodzajach niedokrwistości.2
T-W-8Dietoterapia chorób tarczycy.2
T-W-9Postępowanie dietetyczne w chorobach jamy ustnej i przełyku.2
T-W-10Postępowanie dietetyczne w chorobach żołądka.2
T-W-11Choroba stłuszczeniowa wątroby związana z dysfunkcją metaboliczną (MAFLD).2
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego2
T-W-13Postępowanie dietetyczne w ostrym i przewlekłym zapaleniu trzustki.2
T-W-14Dietoterapia chorób jelit (nieswoiste, IBS, zaparcia, biegunki).2
T-W-15Zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO).2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie do zajęć20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
A-W-4Egzamin2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK9_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych i chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego
T-W-6Dietoterapia zaburzeń lipidowych. Żywienie w chorobach układu krążenia.
T-W-7Postępowanie w różnych rodzajach niedokrwistości.
T-W-14Dietoterapia chorób jelit (nieswoiste, IBS, zaparcia, biegunki).
T-W-9Postępowanie dietetyczne w chorobach jamy ustnej i przełyku.
T-W-2Dieta jako element profilaktyki chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Postępowanie dietetyczne w ostrym i przewlekłym zapaleniu trzustki.
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.
T-W-1Klasyfikacja diet.
T-W-8Dietoterapia chorób tarczycy.
T-W-10Postępowanie dietetyczne w chorobach żołądka.
T-W-15Zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO).
T-W-4Epidemiologia, konsekwencje i postępowanie dietetyczne w chorobie otyłościowej.
T-W-11Choroba stłuszczeniowa wątroby związana z dysfunkcją metaboliczną (MAFLD).
T-W-3Postępowanie w niedożywieniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób zdrowych i chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK9_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych i chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługi programu komputerowego DietetykPro. Układanie i modyfikacje diety podstawowej.
T-L-12Układanie diety zmniejszającej litogenność żółci, dla pacjenta z kamicą żółciową.
T-L-4Układanie diety redukcyjnej dla pacjenta z nadmierną masą ciała.
T-L-8Układanie diety dla pacjenta z niedokrwistością.
T-L-6Układanie diety dla pacjenta z cukrzycą.
T-L-9Układanie diety przeciwzapalnej dla pacjenta z chorobą Hashimoto.
T-L-3Układanie diety o wysokiej gęstości odżywczej dla pacjenta z niedożywieniem.
T-L-14Układanie diety eliminacyjnej w chorobie Leśniowskiego-Crohna zgodnie z zasadami programi Modulife.
T-L-10Układanie diety zmniejszającej wydzialanie kwasu solnego w żołądku.
T-L-11Układanie diety dla pacjenta z MAFLD, z uwzględnieniem suplementacji.
T-L-7Układanie diety dla pacjenta z aterogennym profilem lipidowym, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedniej zawartości poszczególnych kwasów tłuszczowych.
T-L-15Układanie diety Low FODMAP dla pacjenta z SIBO.
T-L-13Układanie diety dla pacjenta z przewlekłym zapaleniem trzustki po okresie hospitalizacji.
T-L-2Układanie indywidualnej diety profilaktycznej, zgodnej z zasadami zdrowego żywienia.
T-L-5Układanie jadłospisu dla pacjenta z insulinoopornością.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób zdrowych i chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK9_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych i chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja diet.
T-L-15Układanie diety Low FODMAP dla pacjenta z SIBO.
T-L-7Układanie diety dla pacjenta z aterogennym profilem lipidowym, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedniej zawartości poszczególnych kwasów tłuszczowych.
T-L-12Układanie diety zmniejszającej litogenność żółci, dla pacjenta z kamicą żółciową.
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego
T-W-15Zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO).
T-W-10Postępowanie dietetyczne w chorobach żołądka.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługi programu komputerowego DietetykPro. Układanie i modyfikacje diety podstawowej.
T-W-3Postępowanie w niedożywieniu.
T-L-2Układanie indywidualnej diety profilaktycznej, zgodnej z zasadami zdrowego żywienia.
T-W-8Dietoterapia chorób tarczycy.
T-W-7Postępowanie w różnych rodzajach niedokrwistości.
T-L-13Układanie diety dla pacjenta z przewlekłym zapaleniem trzustki po okresie hospitalizacji.
T-W-4Epidemiologia, konsekwencje i postępowanie dietetyczne w chorobie otyłościowej.
T-L-9Układanie diety przeciwzapalnej dla pacjenta z chorobą Hashimoto.
T-W-11Choroba stłuszczeniowa wątroby związana z dysfunkcją metaboliczną (MAFLD).
T-L-3Układanie diety o wysokiej gęstości odżywczej dla pacjenta z niedożywieniem.
T-L-4Układanie diety redukcyjnej dla pacjenta z nadmierną masą ciała.
T-L-5Układanie jadłospisu dla pacjenta z insulinoopornością.
T-L-8Układanie diety dla pacjenta z niedokrwistością.
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.
T-L-14Układanie diety eliminacyjnej w chorobie Leśniowskiego-Crohna zgodnie z zasadami programi Modulife.
T-W-13Postępowanie dietetyczne w ostrym i przewlekłym zapaleniu trzustki.
T-W-14Dietoterapia chorób jelit (nieswoiste, IBS, zaparcia, biegunki).
T-L-10Układanie diety zmniejszającej wydzialanie kwasu solnego w żołądku.
T-L-11Układanie diety dla pacjenta z MAFLD, z uwzględnieniem suplementacji.
T-W-6Dietoterapia zaburzeń lipidowych. Żywienie w chorobach układu krążenia.
T-W-2Dieta jako element profilaktyki chorób cywilizacyjnych.
T-L-6Układanie diety dla pacjenta z cukrzycą.
T-W-9Postępowanie dietetyczne w chorobach jamy ustnej i przełyku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób zdrowych i chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.