Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Nutrigenomika w dietetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutrigenomika w dietetyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy biologii, biochemii anatomii i fizjologii człowieka, jak również wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych | 1 |
T-L-2 | Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety. | 10 |
T-L-3 | Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów. | 8 |
T-L-4 | Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych. | 10 |
T-L-5 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych. | 8 |
T-W-3 | Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety. | 5 |
T-W-4 | Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów. | 6 |
T-W-5 | Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 23 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK17_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety. | D_1A_W03 | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK17_U01 Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. | D_1A_U09 | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK17_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | D_1A_K01 | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK17_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym zagadnienia zwiazane z organizacją genomu ludzkiego oraz znaczeniem interakcji pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety. | |
3,5 | Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z badaniami z zakresu nutrigenomiki oraz potrafi jej elementy wykorzystać w procesie opracowywania nowych koncepcji. | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK17_U01 Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizy z wykorzystaniem części z przedstawionych narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK17_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Bal, Genetyka medyczna i molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, V
- Agata Chmurzyńska, Nutrigenomika, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2022
- Hugh Fletcher, Ivor Hickey, Krótkie wykłady Genetyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021, IV