Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc przedmedyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pierwsza pomoc przedmedyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna o organizmie człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w zależności od sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja ratownictwa medycznego - podstawy prawne. | 1 |
T-A-2 | Bezpieczeństwo własne i poszkodowanego. | 1 |
T-A-3 | Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu. | 1 |
T-A-4 | Podstawowe zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka. | 1 |
T-A-5 | Ocena poszkodowanego - badanie wstępne oraz szczególowe | 1 |
T-A-6 | Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne). | 2 |
T-A-7 | Defibrylator zautomatyzowany. Zasady defibrylacji poszkodowanego. | 1 |
T-A-8 | Urazy mechaniczne. | 1 |
T-A-9 | Urazy chemiczne, termiczne i elektryczne. | 1 |
T-A-10 | Zagrożenia biologiczne. | 1 |
T-A-11 | Wstrząs pourazowy oraz inne stany nagłe. | 1 |
T-A-12 | Ewakuacja ze strefy zagrożenia. | 1 |
T-A-13 | Taktyka działań ratowniczych, zdarzenia masowe, segregacja wstępna. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna z literaturą przedmiotu | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wiedzy o KPP |
S-2 | Ocena formująca: praktyczne wykonywanie opatrunków i Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietO3_W01 Zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | D_1A_W02 | — | C-1 | T-A-13, T-A-6, T-A-12, T-A-4, T-A-11, T-A-5, T-A-3, T-A-10, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-7, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietO3_U01 Potrafi udzielić pomocy przedmedycznej w zależności od zaistniałej sytuacji | D_1A_U03 | — | C-1 | T-A-7, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-11, T-A-10, T-A-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietO3_K01 Student jest gotów do świadomego udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w zaistniałych sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia | D_1A_K02 | — | C-1 | T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-13, T-A-10, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-12, T-A-9, T-A-3, T-A-11 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietO3_W01 Zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | 2,0 | |
3,0 | 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietO3_U01 Potrafi udzielić pomocy przedmedycznej w zależności od zaistniałej sytuacji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe opatrunki, umie przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietO3_K01 Student jest gotów do świadomego udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w zaistniałych sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy ważności udzielania pierwszej pomocy. Potrafi pracować w grupie zarówno jako lider jak i podwładny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Andres, Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa, Polska Rada Resyscytacji, Kraków, 2011
- WYTYCZNE RESUSCYTACJI 2021, Polska Rada Resuscytacji, Kraków, 2021
- A. Kopta; J. Mierzejewski; G. Kołodziej, Kwalifikowana pierwsza pomoc, wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016