Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, fizjologii człowieka, fizjologii żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.1
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.1
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).2
T-L-4Kolokwium z działu1
T-L-5Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-L-6Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.2
T-L-7Zaliczenie działu1
9
wykłady
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.1
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego1
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.1
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów1
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.1
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2przygotowanie do zaliczeń7
A-L-3analiza wskazanej literatury8
A-L-4Konsultacje1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2analiza wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-3_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną w ocenie stnu odzywienia, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia.
D_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-3_U01
Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
D_1A_U05, D_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-3_K01
Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
D_1A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-3_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną w ocenie stnu odzywienia, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia.
2,0
3,0Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-3_U01
Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary oraz interpretuje podstawowe wskaźniki biochemicznych stanu odżywienia. Średnia zaliczeń 3-3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-3_K01
Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traszyk W., Diagnostyka czynnościowa człowieka.Fizjologia stosowana., PZWL, Warszawa, 2000
  2. Dembińska-KiećA., Naskalski J., Solnica B., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2017
  3. Kaczmarek M., Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka - od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018
  4. Malinowski A., Bożiłow W., Podstawy antropometrii, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.1
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.1
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).2
T-L-4Kolokwium z działu1
T-L-5Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-L-6Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.2
T-L-7Zaliczenie działu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.1
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego1
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.1
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów1
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.1
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2przygotowanie do zaliczeń7
A-L-3analiza wskazanej literatury8
A-L-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2analiza wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-3_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną w ocenie stnu odzywienia, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W06Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkowania i wskaźniki stanu odżywienia i stanu zdrowia oraz metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia, z uwzględnieniem wykorzystania narzędzi statystycznych i informatycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).
T-L-4Kolokwium z działu
T-L-5Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-6Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-7Zaliczenie działu
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-3_U01Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
D_1A_U08Potrafi dobrać wskaźniki i metody oraz dokonać oceny stanu odżywienia, stanu zdrowia oraz sposobu żywienia i stanu odżywienia, z uwzględnieniem wykorzystania narzędzi statystycznych i informatycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).
T-L-4Kolokwium z działu
T-L-5Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-6Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-7Zaliczenie działu
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary oraz interpretuje podstawowe wskaźniki biochemicznych stanu odżywienia. Średnia zaliczeń 3-3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-3_K01Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).
T-L-4Kolokwium z działu
T-L-5Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-6Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-7Zaliczenie działu
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze.
3,5
4,0
4,5
5,0