Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Żywienie w sporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie w sporcie
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, anatomia człowieka, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).2
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.3
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.3
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego. Podstawowe pojęcia. Fizjologia mięśni szkieletowych i metabolizm wysiłkowy.1
T-W-2Zmiany czynnościowe i adaptacje zachodzące w organizmie w wyniku wysiłku fizycznego.1
T-W-3Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?1
T-W-4Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.1
T-W-5Nawodnienie1
T-W-6Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.1
T-W-7Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.2
T-W-8Trening fizyczny, a trening zdrowotny. Korzyści wynikające z aktywności fizycznej.1
T-W-9Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.2
T-W-10Zaliczenie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych.
D_1A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-2_U01
Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców.
D_1A_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-2_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-2_U01
Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z uwzględnieniem potrzeb osób aktywnych fizycznie.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem podstawowych potrzeb osób aktywnych fizycznie. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem potrzeb osób aktywnych fizycznie. Prawidłowo dobiera podstawową duplementację dopasowaną do wartości odżywczej diety.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem potrzeb osób aktywnych fizycznie. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety i dopasuwuje do niej suplementację.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób aktywnych fizycznie i sportowców. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety oraz dopasowuje plan suplementacji i nawodnienia do indywidualnych potrzeb.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób aktywnych fizycznie i sportowców. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety oraz dopasowuje plan suplementacji i nawodnienia do indywidualnych potrzeb. Student potrafi modyfikować plan dietetyczny i suplementacyjny w zależności od okresu treningowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-2_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Frączek B., Krzywański J., Krysztofiak H., Dietetyka sportowa, Wyd. PZWL, W-wa, 2019
  2. Zydek G., Michalczyk M., Zając A., Nowe Trendy W Żywieniu I Suplementacji Osób Aktywnych Fizycznie, Wyd. AWF, Katowice, 2017
  3. Bean A., Żywienie w sporcie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2012, ISBN: 978-83-7785-311-5
  4. Celejowa I., Żywienie w sporcie, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Journal of the International Society of Sports Nutrition, https://jissn.biomedcentral.com/
  2. czasopismo, Body Challenge, https://www.body-challenge.pl/
  3. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie., Nowiny Lekarskie, 2011, 80, 3, 199–204

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).2
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.3
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.3
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego. Podstawowe pojęcia. Fizjologia mięśni szkieletowych i metabolizm wysiłkowy.1
T-W-2Zmiany czynnościowe i adaptacje zachodzące w organizmie w wyniku wysiłku fizycznego.1
T-W-3Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?1
T-W-4Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.1
T-W-5Nawodnienie1
T-W-6Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.1
T-W-7Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.2
T-W-8Trening fizyczny, a trening zdrowotny. Korzyści wynikające z aktywności fizycznej.1
T-W-9Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.2
T-W-10Zaliczenie1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-2_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.
Treści programoweT-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego. Podstawowe pojęcia. Fizjologia mięśni szkieletowych i metabolizm wysiłkowy.
T-W-3Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?
T-W-4Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.
T-W-5Nawodnienie
T-W-6Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.
T-W-7Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.
T-W-9Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat na temat zasad żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-2_U01Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U06Potrafi uzasadnić zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz przekazać pacjentowi związane z tym zasady żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.
Treści programoweT-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego. Podstawowe pojęcia. Fizjologia mięśni szkieletowych i metabolizm wysiłkowy.
T-W-3Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?
T-W-4Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.
T-W-5Nawodnienie
T-W-6Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.
T-W-7Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.
T-W-9Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z uwzględnieniem potrzeb osób aktywnych fizycznie.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem podstawowych potrzeb osób aktywnych fizycznie. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem potrzeb osób aktywnych fizycznie. Prawidłowo dobiera podstawową duplementację dopasowaną do wartości odżywczej diety.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem potrzeb osób aktywnych fizycznie. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety i dopasuwuje do niej suplementację.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób aktywnych fizycznie i sportowców. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety oraz dopasowuje plan suplementacji i nawodnienia do indywidualnych potrzeb.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób aktywnych fizycznie i sportowców. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety oraz dopasowuje plan suplementacji i nawodnienia do indywidualnych potrzeb. Student potrafi modyfikować plan dietetyczny i suplementacyjny w zależności od okresu treningowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-2_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.
Treści programoweT-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych z uwzględnieniem nawodnienia i suplementacji.
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego. Podstawowe pojęcia. Fizjologia mięśni szkieletowych i metabolizm wysiłkowy.
T-W-3Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?
T-W-4Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.
T-W-5Nawodnienie
T-W-6Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.
T-W-7Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.
T-W-9Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.