Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Mleko i jego przetwory jako żywność funkcjonalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mleko i jego przetwory jako żywność funkcjonalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, mikrobiologii i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologiczną aktywnością poszczególnych składników mleka i oraz ich właściwościami funkcjonalnymi. Nabycie praktycznych umiejętności w ocenia wartości odżywczej mleka i jego przetworów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych, regulaminem i przepisami BHP oraz warunkami zaliczenia ćwiczeń. Instruktaż stanowiskowy.1
T-L-2Mleko różnych gatunków zwierząt - ocena wartości odżywczej.2
T-L-3Ocena wartości odżywczej mleka bezlaktozowego oraz mleka A2.2
T-L-4Ocena wartości odżywczej i cech jakościowych wybranych rodzajów mleka fermentowanego.2
T-L-5Twarogi oraz sery podpuszczkowe dojrzewające - analiza cech jakościowych oraz wartości odżywczej.1
T-L-6Ćwiczenie zaliczeniowe1
9
wykłady
T-W-1Wartość żywieniowa i aktywność biologiczna białek mleka. Możliwość ich wykorzystania w produktach o właściwościach funkcjonalnych.2
T-W-2Biologicznie aktywne składniki tłuszczu mlekowego.2
T-W-3Funkcje biologiczne laktozy, witamin i składników mineralnych zawartych w mleku.1
T-W-4Mleko fermentowane oraz sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.2
T-W-5Mleko i jego przetwory w profilaktyce chorób.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącą2
A-L-3Przygotowanie do zajęć8
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (analityczne) realizowane systemem rotacyjnym z zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb9 1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną mleka i jego przetworów. Potrafi objaśnić aktywność biologiczną składników mleka oraz ich zastosowanie w profilaktyce chorób.
D_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb9 1_U01
Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny i wartość żywieniową mleka i jego przetworów oraz wytłumaczyć ich wplyw na zdrowie człowieka a także znaczenie w profilaktyce chorób. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety opartej m.in. o cechy funkcjonalne przetworów mleczarskich.
D_1A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb9 1_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka.
D_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb9 1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną mleka i jego przetworów. Potrafi objaśnić aktywność biologiczną składników mleka oraz ich zastosowanie w profilaktyce chorób.
2,0Student nie zna i nie rozumie wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych skłądników mleka.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100% dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb9 1_U01
Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny i wartość żywieniową mleka i jego przetworów oraz wytłumaczyć ich wplyw na zdrowie człowieka a także znaczenie w profilaktyce chorób. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety opartej m.in. o cechy funkcjonalne przetworów mleczarskich.
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb9 1_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka.
2,0Student nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 95-100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Grażyna Cichosz, Hanna Czeczot, Żywieniowy fenomen mleka, UWM w Olsztynie, Olsztyn-Warszawa, 2013, 1, ISBN: 978-83-7637-201-3
  2. Jan Gawęcki, Jan Pikul, Produkty mleczne. Technologia i rola w żywieniu człowieka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu., Poznań, 2018, ISBN: 978-83-7160-893-3

Literatura dodatkowa

  1. Przegląd mleczarski, czasopismo naukowe
  2. Journal of Dairy Science, czasopismo naukowe

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych, regulaminem i przepisami BHP oraz warunkami zaliczenia ćwiczeń. Instruktaż stanowiskowy.1
T-L-2Mleko różnych gatunków zwierząt - ocena wartości odżywczej.2
T-L-3Ocena wartości odżywczej mleka bezlaktozowego oraz mleka A2.2
T-L-4Ocena wartości odżywczej i cech jakościowych wybranych rodzajów mleka fermentowanego.2
T-L-5Twarogi oraz sery podpuszczkowe dojrzewające - analiza cech jakościowych oraz wartości odżywczej.1
T-L-6Ćwiczenie zaliczeniowe1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wartość żywieniowa i aktywność biologiczna białek mleka. Możliwość ich wykorzystania w produktach o właściwościach funkcjonalnych.2
T-W-2Biologicznie aktywne składniki tłuszczu mlekowego.2
T-W-3Funkcje biologiczne laktozy, witamin i składników mineralnych zawartych w mleku.1
T-W-4Mleko fermentowane oraz sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.2
T-W-5Mleko i jego przetwory w profilaktyce chorób.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącą2
A-L-3Przygotowanie do zajęć8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb9 1_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną mleka i jego przetworów. Potrafi objaśnić aktywność biologiczną składników mleka oraz ich zastosowanie w profilaktyce chorób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologiczną aktywnością poszczególnych składników mleka i oraz ich właściwościami funkcjonalnymi. Nabycie praktycznych umiejętności w ocenia wartości odżywczej mleka i jego przetworów.
Treści programoweT-W-1Wartość żywieniowa i aktywność biologiczna białek mleka. Możliwość ich wykorzystania w produktach o właściwościach funkcjonalnych.
T-W-2Biologicznie aktywne składniki tłuszczu mlekowego.
T-W-3Funkcje biologiczne laktozy, witamin i składników mineralnych zawartych w mleku.
T-W-4Mleko fermentowane oraz sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.
T-W-5Mleko i jego przetwory w profilaktyce chorób.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (analityczne) realizowane systemem rotacyjnym z zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych skłądników mleka.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100% dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb9 1_U01Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny i wartość żywieniową mleka i jego przetworów oraz wytłumaczyć ich wplyw na zdrowie człowieka a także znaczenie w profilaktyce chorób. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety opartej m.in. o cechy funkcjonalne przetworów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologiczną aktywnością poszczególnych składników mleka i oraz ich właściwościami funkcjonalnymi. Nabycie praktycznych umiejętności w ocenia wartości odżywczej mleka i jego przetworów.
Treści programoweT-W-1Wartość żywieniowa i aktywność biologiczna białek mleka. Możliwość ich wykorzystania w produktach o właściwościach funkcjonalnych.
T-W-2Biologicznie aktywne składniki tłuszczu mlekowego.
T-W-3Funkcje biologiczne laktozy, witamin i składników mineralnych zawartych w mleku.
T-W-4Mleko fermentowane oraz sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.
T-W-5Mleko i jego przetwory w profilaktyce chorób.
T-L-3Ocena wartości odżywczej mleka bezlaktozowego oraz mleka A2.
T-L-2Mleko różnych gatunków zwierząt - ocena wartości odżywczej.
T-L-5Twarogi oraz sery podpuszczkowe dojrzewające - analiza cech jakościowych oraz wartości odżywczej.
T-L-4Ocena wartości odżywczej i cech jakościowych wybranych rodzajów mleka fermentowanego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (analityczne) realizowane systemem rotacyjnym z zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb9 1_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologiczną aktywnością poszczególnych składników mleka i oraz ich właściwościami funkcjonalnymi. Nabycie praktycznych umiejętności w ocenia wartości odżywczej mleka i jego przetworów.
Treści programoweT-W-1Wartość żywieniowa i aktywność biologiczna białek mleka. Możliwość ich wykorzystania w produktach o właściwościach funkcjonalnych.
T-W-2Biologicznie aktywne składniki tłuszczu mlekowego.
T-W-3Funkcje biologiczne laktozy, witamin i składników mineralnych zawartych w mleku.
T-W-4Mleko fermentowane oraz sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.
T-W-5Mleko i jego przetwory w profilaktyce chorób.
T-L-3Ocena wartości odżywczej mleka bezlaktozowego oraz mleka A2.
T-L-2Mleko różnych gatunków zwierząt - ocena wartości odżywczej.
T-L-5Twarogi oraz sery podpuszczkowe dojrzewające - analiza cech jakościowych oraz wartości odżywczej.
T-L-4Ocena wartości odżywczej i cech jakościowych wybranych rodzajów mleka fermentowanego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 95-100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania.