Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo szczególnych kategorii żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo szczególnych kategorii żywności | ||
Specjalność | Dietetyka w gastronomii i cateringu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności szczególnych kategorii od wyszukania wymagań prawa, metodyki do opracowania sprawozdania z badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym | 1 |
T-L-2 | Ocena towaroznawcza i oznaczanie wybranych związków bioaktywnych w wybranych rodzajach szczególnych kategorii żywności: wit. C, polifenole ogółem, pojemność przeciwutleniająca. | 5 |
T-L-3 | Ocena towaroznawcza wybranych produktów rolnictwa ekologicznego | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne w zakresie szczególnych kategorii żywności. | 2 |
T-W-2 | Podział i charakterystyka żywności szczególnych kategorii (GMO, produkty rolnictwa ekologicznego, nowa żywność (novel food), produkty bezglutenowe i o niskiej zawartości glutenu, żywność wzbogacana, plant-based food, żywność wegańska, wegetariańska, preparaty do poczatkowego i dalszego żywienia niemowląt, produkty zbożowe przetworzone i inna zywność dla dzieci, żywnosć specjalnego przeznaczenia medycznego, środki spozywcze zastępujące całodzienną dietę, do kontroli masy ciała itp. | 6 |
T-W-3 | Zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Bieżące przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | zaliczenie | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | Zaliczenie | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb11 1_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności szczególnych kategorii oraz cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności szczególnych kategorii. | D_1A_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb11 1_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności szczególnego rodzaju, potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce podczas oceny towaroznawczej. | D_1A_U05, D_1A_U10 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb11 1_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności szczególnych kategorii oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | D_1A_K01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb11 1_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności szczególnych kategorii oraz cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności szczególnych kategorii. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb11 1_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności szczególnego rodzaju, potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce podczas oceny towaroznawczej. | 2,0 | |
3,0 | Na dostetecznym poziomie potrafi potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności szczególnego rodzaju, potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce podczas oceny towaroznawczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb11 1_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności szczególnych kategorii oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Przybyłowski P. (red.), Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2013
- Świderski F.(red, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2003
- Świderski F., Waszkiewicz-Robak B., Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
- Flaczyk E., Korczak J, Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, Sigma-Not