Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc przedmedyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pierwsza pomoc przedmedyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna o organizmie człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w zależności od sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja ratownictwa medycznego - podstawy prawne. Bezpieczeństwo własne i poszkodowanego.1
T-A-2Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu.1
T-A-3Podstawowe zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka.1
T-A-4Ocena poszkodowanego - badanie wstępne oraz szczególowe1
T-A-5Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne).1
T-A-6Defibrylator zautomatyzowany. Zasady defibrylacji poszkodowanego.1
T-A-7Urazy chemiczne, termiczne i elektryczne, mechaniczne, biologiczne1
T-A-8Wstrząs pourazowy oraz inne stany nagłe.1
T-A-9Taktyka działań ratowniczych, zdarzenia masowe, segregacja wstępna. Ewakuacja ze strefy zagrożenia.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna z literaturą przedmiotu16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wiedzy o KPP
S-2Ocena formująca: praktyczne wykonywanie opatrunków i Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO3_W01
Zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
D_1A_W02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO3_U01
Potrafi udzielić pomocy przedmedycznej w zależności od zaistniałej sytuacji
D_1A_U03C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO3_K01
Student jest gotów do świadomego udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w zaistniałych sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia
D_1A_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO3_W01
Zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
2,0
3,050-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO3_U01
Potrafi udzielić pomocy przedmedycznej w zależności od zaistniałej sytuacji
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe opatrunki, umie przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO3_K01
Student jest gotów do świadomego udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w zaistniałych sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia
2,0
3,0Jest świadomy ważności udzielania pierwszej pomocy. Potrafi pracować w grupie zarówno jako lider jak i podwładny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Andres, Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa, Polska Rada Resyscytacji, Kraków, 2011
  2. WYTYCZNE RESUSCYTACJI 2021, Polska Rada Resuscytacji, Kraków, 2021
  3. A. Kopta; J. Mierzejewski; G. Kołodziej, Kwalifikowana pierwsza pomoc, wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja ratownictwa medycznego - podstawy prawne. Bezpieczeństwo własne i poszkodowanego.1
T-A-2Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu.1
T-A-3Podstawowe zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka.1
T-A-4Ocena poszkodowanego - badanie wstępne oraz szczególowe1
T-A-5Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne).1
T-A-6Defibrylator zautomatyzowany. Zasady defibrylacji poszkodowanego.1
T-A-7Urazy chemiczne, termiczne i elektryczne, mechaniczne, biologiczne1
T-A-8Wstrząs pourazowy oraz inne stany nagłe.1
T-A-9Taktyka działań ratowniczych, zdarzenia masowe, segregacja wstępna. Ewakuacja ze strefy zagrożenia.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna z literaturą przedmiotu16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO3_W01Zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę oraz mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka oraz przemiany w nim zachodzące w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w zależności od sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
Treści programoweT-A-1Organizacja ratownictwa medycznego - podstawy prawne. Bezpieczeństwo własne i poszkodowanego.
T-A-2Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu.
T-A-4Ocena poszkodowanego - badanie wstępne oraz szczególowe
T-A-5Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne).
T-A-6Defibrylator zautomatyzowany. Zasady defibrylacji poszkodowanego.
T-A-3Podstawowe zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka.
T-A-7Urazy chemiczne, termiczne i elektryczne, mechaniczne, biologiczne
T-A-8Wstrząs pourazowy oraz inne stany nagłe.
T-A-9Taktyka działań ratowniczych, zdarzenia masowe, segregacja wstępna. Ewakuacja ze strefy zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wiedzy o KPP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO3_U01Potrafi udzielić pomocy przedmedycznej w zależności od zaistniałej sytuacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U03Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w zależności od sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
Treści programoweT-A-4Ocena poszkodowanego - badanie wstępne oraz szczególowe
T-A-5Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne).
T-A-6Defibrylator zautomatyzowany. Zasady defibrylacji poszkodowanego.
T-A-7Urazy chemiczne, termiczne i elektryczne, mechaniczne, biologiczne
T-A-8Wstrząs pourazowy oraz inne stany nagłe.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praktyczne wykonywanie opatrunków i Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe opatrunki, umie przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO3_K01Student jest gotów do świadomego udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w zaistniałych sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w zależności od sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
Treści programoweT-A-1Organizacja ratownictwa medycznego - podstawy prawne. Bezpieczeństwo własne i poszkodowanego.
T-A-2Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu.
T-A-4Ocena poszkodowanego - badanie wstępne oraz szczególowe
T-A-5Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne).
T-A-6Defibrylator zautomatyzowany. Zasady defibrylacji poszkodowanego.
T-A-3Podstawowe zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka.
T-A-7Urazy chemiczne, termiczne i elektryczne, mechaniczne, biologiczne
T-A-8Wstrząs pourazowy oraz inne stany nagłe.
T-A-9Taktyka działań ratowniczych, zdarzenia masowe, segregacja wstępna. Ewakuacja ze strefy zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wiedzy o KPP
S-2Ocena formująca: praktyczne wykonywanie opatrunków i Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy ważności udzielania pierwszej pomocy. Potrafi pracować w grupie zarówno jako lider jak i podwładny.
3,5
4,0
4,5
5,0