Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna i żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna i żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności , związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmów a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady organizacji laboratorium mikrobiologicznego. Sterylizacja, dezynfekcja, aspetyka podstawą prawidłowej i bezpiecznej pracy w laboratorium mikrobiologicznym.2
T-L-2Podłoza stosowane do hodowli drobnoustrojów. Metody hodowli drobnoustrojów.3
T-L-3Morfologia komórki i kolonii drobnoustrojów.3
T-L-4Metody ilosciowego oznaczania drobnoustrojów.3
T-L-5Metody identyfikacji mikroorganizmów.3
T-L-6Ogólna analiza mikrobiologiczna żywności - badania ilościowe i jakościowe.4
18
wykłady
T-W-1Mikrobiologia jako dziedzina. Podstawowe pojęcia z mikrobiologii ogólnej i żywności.2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej3
T-W-3Wykorzystanie mikroorganizmów w produkcji żywności.3
T-W-4Nadzór nad jakością i bezpieczeństwem żywności.2
T-W-5Drobnoustroje środowiskowe jako źródło zanieczyszczenia żywności4
T-W-6Zatrucia i zakażenia pokarmowe.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1bieżące przygotowanie do zajęć14
A-L-2przygotowanie do kolokwiów16
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach18
50
wykłady
A-W-1przygotowanie do egzaminu15
A-W-2samodzielne poszerzanie wiedzy z przedmiotu14
A-W-3egzamin2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków wizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach.
M-3Dyskusja tematyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dieto2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różne grupy mikroorganizmów izolowanych ze środowiska produkcji żywności oraz metody ich identyfikacji.
D_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dieto2_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej. Potrafi różnicować bakterie pozyteczne i szkodliwe dla zdrowia człowieka.
D_1A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dieto2_K01
Student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
D_1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dieto2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różne grupy mikroorganizmów izolowanych ze środowiska produkcji żywności oraz metody ich identyfikacji.
2,0
3,0Student zna i rozumie zależności między rodzajem środowiska żywności a składem jakościowym i ilościowym mikroflory, możliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dieto2_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej. Potrafi różnicować bakterie pozyteczne i szkodliwe dla zdrowia człowieka.
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dieto2_K01
Student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
2,0
3,0Student jest gotowy do identyfikacji zagrożeń mikrobiologicznych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jadwiga Baj, Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2019
  2. Antoni Różalski, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej częśc 1 i 2, Łódź, 2020
  3. Ewa Kisielewska, Monika Kordowska - Wiater, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i mikrobiologii żywności, Uniwersytet Przyrodniczy, Lublin, 2015
  4. Jerzy Molenda, Mikrobiologia żywności, Uniwersytet Przyrodniczy, Wrocław, 2010
  5. Izabela Zmysłowska, Mikrobiologia ogólna i środowiskowa, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Journal of Bacteriology
  2. Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady organizacji laboratorium mikrobiologicznego. Sterylizacja, dezynfekcja, aspetyka podstawą prawidłowej i bezpiecznej pracy w laboratorium mikrobiologicznym.2
T-L-2Podłoza stosowane do hodowli drobnoustrojów. Metody hodowli drobnoustrojów.3
T-L-3Morfologia komórki i kolonii drobnoustrojów.3
T-L-4Metody ilosciowego oznaczania drobnoustrojów.3
T-L-5Metody identyfikacji mikroorganizmów.3
T-L-6Ogólna analiza mikrobiologiczna żywności - badania ilościowe i jakościowe.4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikrobiologia jako dziedzina. Podstawowe pojęcia z mikrobiologii ogólnej i żywności.2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej3
T-W-3Wykorzystanie mikroorganizmów w produkcji żywności.3
T-W-4Nadzór nad jakością i bezpieczeństwem żywności.2
T-W-5Drobnoustroje środowiskowe jako źródło zanieczyszczenia żywności4
T-W-6Zatrucia i zakażenia pokarmowe.4
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1bieżące przygotowanie do zajęć14
A-L-2przygotowanie do kolokwiów16
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do egzaminu15
A-W-2samodzielne poszerzanie wiedzy z przedmiotu14
A-W-3egzamin2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dieto2_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różne grupy mikroorganizmów izolowanych ze środowiska produkcji żywności oraz metody ich identyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkowania technologiczne, gastronomiczne, toksykologiczne, mikrobiologiczne i prawne kształtujące jakość zdrowotną żywności
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności , związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmów a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
Treści programoweT-W-1Mikrobiologia jako dziedzina. Podstawowe pojęcia z mikrobiologii ogólnej i żywności.
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-3Wykorzystanie mikroorganizmów w produkcji żywności.
T-W-4Nadzór nad jakością i bezpieczeństwem żywności.
T-W-5Drobnoustroje środowiskowe jako źródło zanieczyszczenia żywności
T-W-6Zatrucia i zakażenia pokarmowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków wizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zależności między rodzajem środowiska żywności a składem jakościowym i ilościowym mikroflory, możliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dieto2_U01Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej. Potrafi różnicować bakterie pozyteczne i szkodliwe dla zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U03Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności , związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmów a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji laboratorium mikrobiologicznego. Sterylizacja, dezynfekcja, aspetyka podstawą prawidłowej i bezpiecznej pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
T-L-2Podłoza stosowane do hodowli drobnoustrojów. Metody hodowli drobnoustrojów.
T-L-3Morfologia komórki i kolonii drobnoustrojów.
T-L-4Metody ilosciowego oznaczania drobnoustrojów.
T-L-5Metody identyfikacji mikroorganizmów.
T-L-6Ogólna analiza mikrobiologiczna żywności - badania ilościowe i jakościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach.
M-3Dyskusja tematyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizie mikrobiologicznej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dieto2_K01Student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności , związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmów a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
Treści programoweT-W-1Mikrobiologia jako dziedzina. Podstawowe pojęcia z mikrobiologii ogólnej i żywności.
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-3Wykorzystanie mikroorganizmów w produkcji żywności.
T-W-4Nadzór nad jakością i bezpieczeństwem żywności.
T-W-5Drobnoustroje środowiskowe jako źródło zanieczyszczenia żywności
T-W-6Zatrucia i zakażenia pokarmowe.
T-L-1Zasady organizacji laboratorium mikrobiologicznego. Sterylizacja, dezynfekcja, aspetyka podstawą prawidłowej i bezpiecznej pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
T-L-2Podłoza stosowane do hodowli drobnoustrojów. Metody hodowli drobnoustrojów.
T-L-3Morfologia komórki i kolonii drobnoustrojów.
T-L-4Metody ilosciowego oznaczania drobnoustrojów.
T-L-5Metody identyfikacji mikroorganizmów.
T-L-6Ogólna analiza mikrobiologiczna żywności - badania ilościowe i jakościowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków wizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do identyfikacji zagrożeń mikrobiologicznych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0