Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Żywienie człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii i chemii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu DietetykPro, warunkami zaliczenia. | 1 |
T-L-2 | Upowszechnianie wiedzy o żywieniu. Źródła informacji o składzie i wartości odżywczej żywności. | 2 |
T-L-3 | Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki. Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. Ocena bilansu energetycznego organizmu. | 3 |
T-L-4 | Ocena dziennego spożycia węglowodanów prostych i złożonych oraz tłuszczów. Obliczenie indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego jadłospisu studenta. Ocena aterogenności diety studenta. | 3 |
T-L-5 | Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta. | 3 |
T-L-6 | Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa. | 3 |
T-L-7 | Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach w dietach studentów. | 3 |
T-L-8 | Wyliczanie wskaźników charakteryzujących wartość odżywczą żywności (INQ, RRR, CFN, NNR). | 3 |
T-L-9 | Układanie indywiduallnego jadłospisu wg podanych założeń i zasad racjonalnego odżywiania. Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu o spożyciu z 24 godzin. | 3 |
T-L-10 | Ocena sposobu żywienia i stanu odżywienia różnymi metodami. | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie laboratoriów. | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Współczesne problemy żywieniowe Polski i świata. Bilans energetyczny człowieka. | 3 |
T-W-2 | Żywność jako źródło węglowodanów, tłuszczów i białek w żywieniu człowieka. | 6 |
T-W-3 | Żywność jako źródło makro- i mikroelementów. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Równowaga kwasowo-zasadowa. Woda jako źródło składników mineralnych. Rodzaje wód oraz ich zastosowanie w uzupełnianiu wartości odżywczej diety oraz leczeniu. | 3 |
T-W-4 | Żywność jako źródło witaminy rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności. | 3 |
T-W-5 | Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych w odniesieniu do "Talerza zdrowego żywienia". Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów. Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 23 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 25 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty) |
M-4 | Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie testu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK3_W01 Zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu człowieka. | D_1A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK3_U01 Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | D_1A_U10 | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK3_K01 Jest gotów do popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. | D_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK3_W01 Zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK3_U01 Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy. | |
3,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK3_K01 Jest gotów do popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. |
3,0 | Student posiada w dostatecznym stopniu potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Student posiada kompetencje na poziomie dobrym. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Student posiada kompetencje na poziomie bardzo dobrym. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd. PWN, W-wa, 2022, IV
- Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, Warszawa, 2014
- Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, W-wa, 2020
- Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
- czasopismo, Współczesna Dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/