Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Żywność tradycyjna i regionalna w planowaniu żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność tradycyjna i regionalna w planowaniu żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, towaroznawstwo produktów przetworzonych, właściwości prozdrowotne produktów zwierzęcych i roślinnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia.1
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.1
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.1
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej1
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.1
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej1
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.2
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.2
T-L-16Zaliczenie1
18
wykłady
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.1
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym1
T-W-3Historia produktów żywnościowych1
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.1
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.2
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.1
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.1
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.1
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia1
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach1
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.2
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.1
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.2
T-W-15Zaliczenie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-3Analiza literatury18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK18_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
D_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK18_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
D_1A_U09C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK18_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K02C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-16, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK18_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK18_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK18_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne., PWN, Warszawa, 2009
  2. Gąsiorowski M., O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia., Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005
  3. Dolatowski Z.J., Kołożyn-Krajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka., PTTŻ, Kraków, 2008
  4. Jąder K., Wawrzyniak J., Produkty regionalnego pochodzenia na rynku artykułów żywnościowych, Wyd.AR, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659
  2. czasopismo PTTŻ, ŻYWNOŚĆ. NAUKA. TECHNOLOGIA. JAKOŚĆ, http://wydawnictwo.pttz.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia.1
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.1
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.1
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej1
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.1
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej1
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.2
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.2
T-L-16Zaliczenie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.1
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym1
T-W-3Historia produktów żywnościowych1
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.1
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.2
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.1
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.1
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.1
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia1
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach1
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.2
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.1
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.2
T-W-15Zaliczenie1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-3Analiza literatury18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK18_W01Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK18_U01Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U09Potrafi wytłumaczyć, zinterpretować i wykorzystać uwarunkowania zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne w zmianie zachowań żywieniowych i planowaniu żywienia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK18_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-16Zaliczenie
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-W-15Zaliczenie
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.