Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Dietetyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: anatomia człowieka, żywienie człowieka, patofizjologia, dietetyka 1, fizjologia żywienia, produkty zwierzęce i roślinne o właściwościach prozdrowotnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie: obsługi programu komputerowego DietetykPro, jak prawidłowo zebrać wywiad żywieniowy.1
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z dną moczanową lub osteoporozą.2
T-L-3Układanie planów żywieniowych wsparających leczenie niepłodności. Układanie diet dla pacjentów z zaburzeniami seksualnymi.2
T-L-4Układanie jadłospisów dla osób w okresie menopauzy i andropauzy.1
T-L-5Układanie diet w migrenie.1
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów z padaczką lekooporną.2
T-L-7Układanie jadłospisów pacjentom z chorobą neurodegradacyjną mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera.2
T-L-8Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z boreliozą.1
T-L-9Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z autyzmem.2
T-L-10Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z AMD.2
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami skóry: łuszczyca, trądzik młodzieńczy2
T-L-12Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami płuc: pochp, gruźlica, mukowiscydoza.3
T-L-13Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami nerek w zależności od ich wydolności, włącznie z leczeniem nerkozastępczym.3
T-L-14Układanie diety w wybranej chorobie nowotworowej, w zależności od zastosowanej terapii.3
27
wykłady
T-W-1Postępowanie dietetyczne w chorobach układu kostno-stawowego (osteoporoza, RZS, dna moczanowa).2
T-W-2Dietetyczne wsparcie leczenia niepłodności i zaburzeniach seksualnych.2
T-W-3Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.1
T-W-4Migrena - choroba dietozależna?1
T-W-5Interwencje żywieniowe w zaburzeniach psychicznych - schizofrenia, depresja, nerwice.1
T-W-6Dietoterapia chorób neurodegradacyjnych mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka1
T-W-7Wspomaganie dietetyczne chorób odkleszczowych - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.1
T-W-8Dietoterapia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.1
T-W-9Dietoterapia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.1
T-W-10Dietoterapia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS, łuszczyca.1
T-W-11Dietoterapia wybranych chorób płuc – pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.1
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach nerek i nadnerczy.3
T-W-13Podstawy postępowania w chorobie nowotworowej. Zespół wyniszczenia nowotworowego.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do zajęć28
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK13_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
D_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK13_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U07C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-14, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK13_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-14, T-L-8, T-L-9, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK13_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK13_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK13_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  2. Ostrowska L., Dietetyka. Kompedium., PZWL, Warszawa, 2020
  3. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
  4. Bawa S., Gajewska D. Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie: obsługi programu komputerowego DietetykPro, jak prawidłowo zebrać wywiad żywieniowy.1
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z dną moczanową lub osteoporozą.2
T-L-3Układanie planów żywieniowych wsparających leczenie niepłodności. Układanie diet dla pacjentów z zaburzeniami seksualnymi.2
T-L-4Układanie jadłospisów dla osób w okresie menopauzy i andropauzy.1
T-L-5Układanie diet w migrenie.1
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów z padaczką lekooporną.2
T-L-7Układanie jadłospisów pacjentom z chorobą neurodegradacyjną mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera.2
T-L-8Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z boreliozą.1
T-L-9Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z autyzmem.2
T-L-10Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z AMD.2
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami skóry: łuszczyca, trądzik młodzieńczy2
T-L-12Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami płuc: pochp, gruźlica, mukowiscydoza.3
T-L-13Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami nerek w zależności od ich wydolności, włącznie z leczeniem nerkozastępczym.3
T-L-14Układanie diety w wybranej chorobie nowotworowej, w zależności od zastosowanej terapii.3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postępowanie dietetyczne w chorobach układu kostno-stawowego (osteoporoza, RZS, dna moczanowa).2
T-W-2Dietetyczne wsparcie leczenia niepłodności i zaburzeniach seksualnych.2
T-W-3Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.1
T-W-4Migrena - choroba dietozależna?1
T-W-5Interwencje żywieniowe w zaburzeniach psychicznych - schizofrenia, depresja, nerwice.1
T-W-6Dietoterapia chorób neurodegradacyjnych mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka1
T-W-7Wspomaganie dietetyczne chorób odkleszczowych - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.1
T-W-8Dietoterapia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.1
T-W-9Dietoterapia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.1
T-W-10Dietoterapia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS, łuszczyca.1
T-W-11Dietoterapia wybranych chorób płuc – pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.1
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach nerek i nadnerczy.3
T-W-13Podstawy postępowania w chorobie nowotworowej. Zespół wyniszczenia nowotworowego.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do zajęć28
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK13_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Postępowanie dietetyczne w chorobach układu kostno-stawowego (osteoporoza, RZS, dna moczanowa).
T-W-2Dietetyczne wsparcie leczenia niepłodności i zaburzeniach seksualnych.
T-W-3Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.
T-W-4Migrena - choroba dietozależna?
T-W-6Dietoterapia chorób neurodegradacyjnych mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-W-7Wspomaganie dietetyczne chorób odkleszczowych - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-9Dietoterapia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-10Dietoterapia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS, łuszczyca.
T-W-5Interwencje żywieniowe w zaburzeniach psychicznych - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-11Dietoterapia wybranych chorób płuc – pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach nerek i nadnerczy.
T-W-13Podstawy postępowania w chorobie nowotworowej. Zespół wyniszczenia nowotworowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK13_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów z padaczką lekooporną.
T-L-7Układanie jadłospisów pacjentom z chorobą neurodegradacyjną mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera.
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z dną moczanową lub osteoporozą.
T-L-3Układanie planów żywieniowych wsparających leczenie niepłodności. Układanie diet dla pacjentów z zaburzeniami seksualnymi.
T-L-4Układanie jadłospisów dla osób w okresie menopauzy i andropauzy.
T-L-5Układanie diet w migrenie.
T-L-14Układanie diety w wybranej chorobie nowotworowej, w zależności od zastosowanej terapii.
T-L-8Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z boreliozą.
T-L-9Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z autyzmem.
T-L-10Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z AMD.
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami skóry: łuszczyca, trądzik młodzieńczy
T-L-12Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami płuc: pochp, gruźlica, mukowiscydoza.
T-L-13Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami nerek w zależności od ich wydolności, włącznie z leczeniem nerkozastępczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK13_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów z padaczką lekooporną.
T-L-7Układanie jadłospisów pacjentom z chorobą neurodegradacyjną mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera.
T-W-1Postępowanie dietetyczne w chorobach układu kostno-stawowego (osteoporoza, RZS, dna moczanowa).
T-W-2Dietetyczne wsparcie leczenia niepłodności i zaburzeniach seksualnych.
T-W-3Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.
T-W-4Migrena - choroba dietozależna?
T-W-6Dietoterapia chorób neurodegradacyjnych mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-W-7Wspomaganie dietetyczne chorób odkleszczowych - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-8Dietoterapia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Dietoterapia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-10Dietoterapia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS, łuszczyca.
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z dną moczanową lub osteoporozą.
T-L-3Układanie planów żywieniowych wsparających leczenie niepłodności. Układanie diet dla pacjentów z zaburzeniami seksualnymi.
T-L-4Układanie jadłospisów dla osób w okresie menopauzy i andropauzy.
T-L-5Układanie diet w migrenie.
T-L-14Układanie diety w wybranej chorobie nowotworowej, w zależności od zastosowanej terapii.
T-L-8Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z boreliozą.
T-L-9Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z autyzmem.
T-W-5Interwencje żywieniowe w zaburzeniach psychicznych - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-11Dietoterapia wybranych chorób płuc – pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-12Postępowanie dietetyczne w chorobach nerek i nadnerczy.
T-W-13Podstawy postępowania w chorobie nowotworowej. Zespół wyniszczenia nowotworowego.
T-L-10Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z AMD.
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami skóry: łuszczyca, trądzik młodzieńczy
T-L-12Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami płuc: pochp, gruźlica, mukowiscydoza.
T-L-13Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami nerek w zależności od ich wydolności, włącznie z leczeniem nerkozastępczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.