Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Żywienie w ontogenezie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie w ontogenezie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw fizjologii człowieka i fizjologii żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody oceny sposobu żywienia osób w różnych stanach fizjologicznych w żywieniu indywidualnym | 2 |
T-L-2 | Wywiad żywieniowy, cechy charakterystyczne w różnych okresach rozwojowych, zbieranie informacji żywieniowej | 2 |
T-L-3 | Zasady korekty diety | 1 |
T-L-4 | Wartość odżywcza i energetyczna diety w okresie prokreacji, kierunki korekty diety | 2 |
T-L-5 | Wartość odżywcza i energetyczna diety kobiety w poszczególnych trymestrach ciąży, kierunki korekty diety | 3 |
T-L-6 | Wartość odżywcza i energetyczna diety w okresie laktacji, kierunki korekty diety | 2 |
T-L-7 | Analiza składu preparatów do początkowego i następnego żywienia niemowląt. Rozszerzanie diety niemowląt | 2 |
T-L-8 | Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym, zasady uzupełniania diety przedszkolnej w domu | 2 |
T-L-9 | Wartość odżywcza i energetyczna diety młodzieży w okresie dorastania, kierunki korekty diety. Składniki diety w profilaktyce problemów zdrowotnych okresu dorastania | 2 |
T-L-10 | Wartość odżywcza i energetyczna diety kobiety w okresie menopauzy, kierunki korekty diety. Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego | 2 |
T-L-11 | Wartość odżywcza i energetyczna diety mężczyzny w okresie andropauzy, kierunki korekty diety. Wpływ stylu życia na dolegliwości andropauzalne | 2 |
T-L-12 | Ocena socjoekonomicznych i żywieniowych uwarunkowań niedożywienia u osób starszych | 1 |
T-L-13 | Żywienie osób starszych - planowanie zywienia i korekta diety | 2 |
T-L-14 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywienie kobiet i mężczyzn w okresie przedkoncepcyjnym | 2 |
T-W-2 | Fizjologia okresu ciąży. Zalecenia żywieniowe dla kobiet ciężarnych | 2 |
T-W-3 | Fizjologia laktacji. Zalecenia żywieniowe dla kobiet laktujących | 2 |
T-W-4 | Okres noworodkowy i niemowlęcy. Schemat żywienia niemowląt. Żywienie naturalne i sztuczne. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka wieku przedszkolnego. Zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym | 2 |
T-W-6 | Okres adolescencji. Wzrastanie i dojrzewanie płciowe. Żywieniowa profilaktyka problemów zdrowotnych okresu adolescencji | 2 |
T-W-7 | Zmiany w organizmie mężczyzn w okresie andropauzalnym i związane z tym zalecenia żywieniowe | 2 |
T-W-8 | Zmiany w organizmie kobiety w okresie menopauzalnym i związane z tym zalecenia żywieniowe. Żywieniowa profilaktyka chorób ujawniających sie w okresie menopauzalnym | 2 |
T-W-9 | Zmiany w organizmie osób starszych. Żywienie osób starszych ze szczególnym uwzglednieniem profilaktyki niedożywienia | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu | 15 |
A-L-5 | Analiza literatury | 21 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza literatury | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
M-4 | Ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający 5 pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji (projektu) na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK12_W01 Zna zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie w danym etapie życia i zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian | D_1A_W02, D_1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK12_U01 Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla osób w różnym stanie fizjologicznym. | D_1A_U02, D_1A_U06, D_1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK12_K01 Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji | D_1A_K01, D_1A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK12_W01 Zna zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie w danym etapie życia i zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian | 2,0 | brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia nie przygotowana prezentacja z projektem diety |
3,0 | poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z projektem diety | |
3,5 | wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75 przygotowana prezentacja z projektem diety | |
4,0 | wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25 przygotowana prezentacja z projektem diety | |
4,5 | wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75 przygotowana prezentacja z projektem diety | |
5,0 | wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0 przygotowana prezentacja z projektem diety |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK12_U01 Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla osób w różnym stanie fizjologicznym. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować CRP i dokonać korekty diety |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych | |
3,5 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty diety w niewielkim zakresie | |
4,0 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje zróżnicowane, poprawne, warianty diety. | |
4,5 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty diety. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu, potrafi dyskutować i bronić swoich argumentów | |
5,0 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. Potrafi w pełni uzasadnic dokonane wybory dotyczące założeń diety. Potrafi dyskutować i bronić swoich argumentów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK12_K01 Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji | 2,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
5,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
- Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2008
- Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa : podstawowe pojęcia, Wyd. UJ, Kraków, 2010
- Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2008
- Jarosz M. red, Normy żywienia człowieka i ich zastosowanie, PZH, Warszawa, 2020
- Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J., Fizjologia starzenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Pertyński T., Diagnostyka i terapia wieku menopauzalnego, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2004
- H. Szajewska, A. Horvath, Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2017
Literatura dodatkowa
- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2007
- Standardy medyczne. Pediatria, Media Press, Warszawa, 2021