Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Alergie i nietolerancje pokarmowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergie i nietolerancje pokarmowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywności, żywienie człowieka, fizjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.1
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.4
T-L-4zaliczenie zajęć.1
9
wykłady
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.4
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.2
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych2
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii i nietolerancji laktozy2
T-W-8Nietolerancja histaminy2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów dla pacjenta z uwzględnieniem występującej alergii pokarmowej lub nietolerancji pokarmowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK10_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
D_1A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK10_U02
Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U07C-1T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK10_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK10_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową i nietolerancja pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w 50% z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerncją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK10_U02
Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w stopniu ponadpodstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK10_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Dzieniszewski J., Alergie pokarmowe, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2004
  2. Gaby Schwarz, Sonja Carlsson, Alergie pokarmowe., PZWL, Warszawa, 2003, ISBN: 8320027993
  3. Sakina Shikari Bajowala, Alergie i nietolerancje pokarmowe, Wydawnictwo Vital, Warszawa, 2020, ISBN: 9788381684996
  4. Maciej Kaczmarski, Elżbieta Korotkiewicz-Kaczmarska, Anna Bobrus-Chociej., Aspekty epidemiologiczne, kliniczne i społeczne alergii pokarmowej. CzIII. Aspekty społeczne alergii pokarmowej, Przeglad Pediatryczny, 2009, Vol. 39 Issue 2, p139-142
  5. C. Mills, H. Wichers, K. Hoffmann-Sommergruber, Managing allergens in food, CRC Press, 2007, s.1-315, 2
  6. Błońska A., Łokieć K., Walecka Kapica E, Alergia czy nietolerancja pokarmowa - różnice i podobieństwa., Gastroenetrologia Praktyczna, 2013, 1(18), 45-49

Literatura dodatkowa

  1. Scott H. Sicherer, Hugh A.Sampson, Food allergy, Journal of Allergy and Clinical Immunology, 2010, Volume 125, Issue 2, Supplement (2):116-S125
  2. H. Scott Sicherer, Food allergy, The Lancet, 2002, Volume 360, Issue 9334, Pages 701-710
  3. Julie Wang, Hugh A. Sampson, Food allergy, Journal of Clinical Investigation, 2011, 121(3):827-835
  4. Savaiano D.A., Boushey C.J., McCabe G.P, .: Lactose intolerance symptoms assessed by meta analysis: a grain of truth that Leeds to exaggeration., Journal Nutrition, 2006, 136 (4), 1107 13

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.1
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.4
T-L-4zaliczenie zajęć.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.4
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.2
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych2
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii i nietolerancji laktozy2
T-W-8Nietolerancja histaminy2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK10_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.
T-L-4zaliczenie zajęć.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową i nietolerancja pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w 50% z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerncją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK10_U02Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.
Treści programoweT-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii i nietolerancji laktozy
T-W-8Nietolerancja histaminy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w stopniu ponadpodstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK10_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii i nietolerancji laktozy
T-W-8Nietolerancja histaminy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.