Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed agrofagami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed agrofagami | ||
Specjalność | Rolnictwo precyzyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych grup szkodników w uprawach rolniczych |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu botaniki i agrometeorologii |
W-3 | Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin. |
W-4 | Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin rolniczych. |
W-5 | Umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie ustalania terminu pojawu i liczebności szkodników w różnych uprawach rolniczych oraz oceny ich zagrożenia |
C-2 | Wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska i skutecznie zwalczających sprawców chorób. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii. |
C-4 | Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd najważniejszych grup szkodników z uwzględnieniem ich biologii jako podstawy do prognozwania pojawu i sygnalizacji w uprawach rolniczych | 5 |
T-A-2 | Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne. | 5 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie prognoz krótkoterminowych dotyczących najgroźniejszych szkodników upraw rolniczych | 5 |
T-L-2 | Przygotowanie prognoz długo- i krótkoterminowych najgroźniejszych chorób upraw rolniczych. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin przed szkodnikami. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na aktywność biologiczną szkodników. | 2 |
T-W-2 | Gradacja szkodników - przyczyny i zapobieganie ich powstawaniu. Progi ekonomicznej szkodliwości wybranych szkodników upraw rolniczych. | 2 |
T-W-3 | Metody ustalania terminów pojawu i liczebności szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Nowoczesne metody prognozowania i monitoringu szkodników w rolnictwie precyzyjnym. | 6 |
T-W-4 | Cele i zadania prognoz, sygnalizacji i rejestracji chorób roślin. Metody prognoz długo- i krótkoterminowych pojawu chorób roślin. Zasady opracowania prognoz pojawu chorób. Biologiczne i ekologiczne kryteria prognozowania i sygnalizacji pojawu chorób. | 4 |
T-W-5 | Metody oceny progu ekonomicznego zagrożenia czynnikami chorobotwórczymi. Objawy chorób roślin. Identyfikacja czynników chorobotwórczych. | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | studiowanie przedmiotowej literatury | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
A-A-5 | przygotowanie do dyskusji | 4 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | studiowanie przedmiotowej literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia przemiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja |
S-4 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D12_W01 posiada wiedzę w zakresie prognozowania i sygnalizacji pojawu i liczebności agrofagów w uprawach rolniczych oraz zagrożenia związanego z ich występowaniem | ROL_2A_W10, ROL_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D12_U01 posiada umiejętności w zakresie prognozowania i sygnalizacji pojawu i liczebności agrofagów w uprawach rolniczych oraz potrafi ocenić zagrożenie wynikające z ich występowania | ROL_2A_U05, ROL_2A_U01, ROL_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D12_K01 posiada kompetencje w zakresie prognozowania i sygnalizacji pojawu i liczebności agrofagów w uprawach rolniczych oraz zagrożenia związanego z ich występowaniem | ROL_2A_K03, ROL_2A_K07, ROL_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-L-1 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D12_W01 posiada wiedzę w zakresie prognozowania i sygnalizacji pojawu i liczebności agrofagów w uprawach rolniczych oraz zagrożenia związanego z ich występowaniem | 2,0 | jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student nie uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D12_U01 posiada umiejętności w zakresie prognozowania i sygnalizacji pojawu i liczebności agrofagów w uprawach rolniczych oraz potrafi ocenić zagrożenie wynikające z ich występowania | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D12_K01 posiada kompetencje w zakresie prognozowania i sygnalizacji pojawu i liczebności agrofagów w uprawach rolniczych oraz zagrożenia związanego z ich występowaniem | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2021
- Boczek J., Lewandowski M., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, SGGW, Warszawa, 2016
- Czubiński T. (red.), Atlas szkodników roślin rolniczych – dla praktyków, PWR, Poznań, 2017
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Piszczyk J. (red.), Poradnik sygnalizatora ochrony buraka, IOR-PIB, Poznań, 2020, pdf
- Tratwal A. (red.), Poradnik sygnalizatora ochrony rzepaku, IOR-OIB, Poznań, 2018, pdf
- Kaziora W., Panasiewicz K., Poradnik syganzliatora zbóż, IOR-PIB, Poznań, 2017, pdf
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997