Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologiczny i zrównoważony chów zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczny i zrównoważony chów zwierząt | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z budowy oraz funkcjonowania organizmu zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras zwierząt hodowanych w Polsce i na świecie, podstawowych zasad żywienia, utrzymania i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach ekologicznego i zrównoważonego chowu oraz wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Żywienie i warunki utrzymania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym. Stosowanie preparatów ziołowych w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób w ekologicznych gospodarstwach hodujących bydło mleczne. | 2 |
T-A-2 | Systemy i sposoby pozyskiwania mleka. Ocena jakości mleka i przydatności do przetwórstwa. Produkcja i przetwórstwo mleka ekologicznego na poziomie gospodarstwa. | 2 |
T-A-3 | Systemy i sposoby krycia. Zrównoważony rozród bydła w gospodarstwach o ekstensywnym systemie produkcji. | 2 |
T-A-4 | Tworzenie ekologicznych stad bydła mięsnego. Efektywność ekologicznego chowu bydła mięsnego. | 2 |
T-A-5 | Trwałe użytki zielone w ekologicznym chowie owiec i kóz. | 2 |
T-A-6 | Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz przyczyniające się do zwiększenia rentowności gospodarstw ekologicznych. | 2 |
T-A-7 | Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju. | 2 |
T-A-8 | Wybrane rasy i mieszańce ptaków użytkowych wykorzystywane w produkcji ekologicznej. | 3 |
T-A-9 | Wykorzystanie wybiegów w chowie ekologicznym ptactwa grzebiącego i wodnego oraz ich właściwa ich pielęgnacja. | 3 |
T-A-10 | Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń. | 2 |
T-A-11 | Emisja substancji biogennych i gazów do powietrza z produkcji świń. | 2 |
T-A-12 | Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich. | 2 |
T-A-13 | Czynniki mikroklimatyczne – sposoby optymalizacji. | 2 |
T-A-14 | Higiena wody i pojenia zwierząt. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan obecny zwierzęcej produkcji ekologicznej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła (w tym ras rodzimych) hodowanych w Polsce i utrzymywanych w gospodarstwach ekologicznych. | 2 |
T-W-2 | System utrzymania przeżuwaczy w produkcji ekologicznej. | 2 |
T-W-3 | Czynniki wpływające na ilość i jakość mleka. Nowe wyzwania: walory zdrowotne mleka A2 jako szansa na podniesienie dochodów małych gospodarstw rodzinnych, hodujących rasy lokalne lub zachowawcze, a także gospodarstw ekologicznych. | 2 |
T-W-4 | Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Porównanie jakości wołowiny wybranych ras pozyskanej w systemach zrównoważonej produkcji w aspekcie podniesienia świadomości konsumenckiej. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystania autochtonicznych ras owiec i kóz w ekologicznej i zrównoważonej produkcji rolniczej. | 2 |
T-W-6 | Użytkowanie mleczne i mięsne owiec i kóz w warunkach gospodarstwa ekologicznego. Znaczenie małych przeżuwaczy w turystyce wiejskiej. | 2 |
T-W-7 | Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju. | 2 |
T-W-8 | Postawowe zasady i warunki utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych. | 3 |
T-W-9 | Ekologiczne żywienie drobiu. | 3 |
T-W-10 | Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich świń oraz ras objętych programem ochrony zasobów genetycznych. | 2 |
T-W-11 | Podstawy żywienia świń z uwzględnieniem jego wpływu na stan środowiska. | 2 |
T-W-12 | Zasady wprowadzania zwierząt do gospodarstw ekologicznych. Lista praktyk zrównoważonej produkcji zwierzęcej. Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i tradycyjnych. | 2 |
T-W-13 | Zasady bioasekuracji. | 2 |
T-W-14 | Dobrostan zwierząt jako element Europejskiego Zielonego Ładu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia. | 43 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Filmy tematyczne. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-5 | Praca w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D22_W12 Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz, alpak, drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w ekologicznym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna zasady chowu i żywienia oraz systemy utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu. | ROL_1A_W12 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D22_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego i warunkó zrównowarzonego rozwoju, potrafi opisać zasady ekologicznego i zrównoważonego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt uwzględniając ich dobrostan. | ROL_1A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D22_K05 Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | ROL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-14 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D22_W12 Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz, alpak, drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w ekologicznym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna zasady chowu i żywienia oraz systemy utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń utrzymywanych w chowie ekologicznym, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna podstawowe zasady chowu i użytkowania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D22_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego i warunkó zrównowarzonego rozwoju, potrafi opisać zasady ekologicznego i zrównoważonego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt uwzględniając ich dobrostan. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego, potrafi wymienić i ogólnie opisać zasady ekologicznego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich, potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wyniki produkcyjne zwierząt oraz opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt, uwzględniajac ich dobrostan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D22_K05 Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2008
- Niżnikowski R. (red.), Hodowla chów i użytkowanie owiec, Wieś Jutra, 2011
- Przysucha T. (red), Mięsne użytkowanie bydła, Wydawnictwo SGGW, 2018
- Szulc T. (red.), Hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, 1
- Hodowla i użytkowanie drobiu, Podręcznik pod redakcją naukową prof. dr hab. Jana Jankowskiego, PWRiL, Warszawa, 2012
- Rekiel, A., Szwaczkowski, T., Eckert, R. (red.), Hodowla i chów świń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2019
- Wójtowski J. A. (red.), Hodowla, chów i użytkowanie kóz, Wydawnictwo UP w Poznaniu, Poznań, 2023
- Villavicencio Morales A, Chów alpak, Wydawnictwo Multico, 2020
- Anny Morales-Villavicencio; Moniki Krajewskiej-Wędziny, JoannyKapustki Joaany, Wydawnictwa branżowe: Przegląd Hodowlany, Wieś Jutra, Życie Weterynaryjne, Wydawnictwa naukowe krajowe i zagraniczne (w kraju artykuły popularno-naukowe i naukowe autorstwa lub współautorstwa), 2011
Literatura dodatkowa
- Galbraith K.D., The alpaca breeding. Alpaca reproduction and behavior, Kindle, 2013
- Grassauer F., Herndl M., Nemecek T., Guggenberger T., Fritz C., Steinwidder A., Zollitsch W, Eco-efficiency of farms considering multiple functions of agriculture: Concept and results from Austrian farms, Journal of Cleaner Production Volume 297, 2021, 15 May 2021, 126662, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652621008829
- Grassauer F., Herndl M., Nemecek T., Fritz C., Guggenberger T., Steinwidder A., Zollitsch W, Assessing and improving eco-efficiency of multifunctional dairy farming: The need to address farms' diversity, Journal of Cleaner Production Volume 338, 2022, 1 March 2022, 130627, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652622002682
- Grodkowski, G.; Gołębiewski, M.; Slósarz, J.; Grodkowska, K.; Kostusiak, P.; Sakowski, T.; Puppel, K., Organic Milk Production and Dairy Farming Constraints and Prospects under the Laws of the European Union, Animals, 2023, 13, 1457, https://www.mdpi.com/2076-2615/13/9/1457
- Lovarelli D., Bacenetti J., Guarino M., A review on dairy cattle farming: Is precision livestock farming the compromise for an environmental, economic and social sustainable production?, Journal of Cleaner Production, 2020, Volume 262, 20 July 2020, 121409, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652620314566
- Slagboom M., Hjortø L., Sørensen A.C., Mulder H.A., Thomasen J.R., Kargo M., Possibilities for a specific breeding program for organic dairy production, Journal of Dairy Science, Volume 103, Issue 7, July 2020, Pages 6332-6345, 2020, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002203022030326X
- Wójcik P., Czubska A., Dobór ras i praca hodowlana w stadach bydła mięsnego w warunkach ekologicznych., Wiadomości Zootechniczne, 3, 8-15, 2014
- Wójcik P., Walczak J., Parametry jakościowe mleka w gospodarstwie ekologicznym., Wiadomości Zootechniczne, 2011, 3, 73-80.