Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Przemysłowy chów zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysłowy chów zwierząt | ||
Specjalność | Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z budowy oraz funkcjonowania organizmu zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą znaczenia gospodarczego podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich, jak również z zakresu prawidłowych warunków utrzymania, żywienia i technologii produkcji oraz dobrostanu w chowie przemysłowym z uwzględnieniem ras i typów użytkowych. Zapoznanie studentów z wpływem czynników genetycznych i środowiskowych na efektywność produkcji zwierzęcej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka pokroju bydła mlecznego i mięsnego. Ocena typu i budowy bydła mięsnego oraz kondycji krów. | 2 |
T-A-2 | Użytkowanie mleczne, mięsne i rozpłodowe bydła. | 2 |
T-A-3 | Zasady i systemy wychowu cieląt i młodego bydła. | 2 |
T-A-4 | Ocena wartości użytkowej bydła mlecznego i mięsnego. | 2 |
T-A-5 | Czynniki wpływające na użytkowość mięsną, wełnistą oraz mleczną owiec i kóz. | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie stadem i optymalizacja wykorzystania potencjału produkcyjnego owiec i kóz. | 2 |
T-A-7 | Optymalne warunki fermowego utrzymania drobiu. | 3 |
T-A-8 | Podstawy żywienia drobiu. | 3 |
T-A-9 | Cechy użytkowe decydujące o efektywności ekonomicznej produkcji. | 2 |
T-A-10 | Utrzymanie i odchów poszczególnych grup produkcyjnych świń. | 2 |
T-A-11 | Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń. | 2 |
T-A-12 | Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich. | 2 |
T-A-13 | Czynniki mikroklimaryczne – sposoby optymalizacji. | 2 |
T-A-14 | Czynniki mikroklimaryczne – sposoby optymalizacji. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aktualny stan przemysłowej produkcji zwierzęcej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła mięsnego i mlecznego hodowanych w Polsce na fermach przemysłowych. Systemy utrzymania bydła na fermach przemysłowych. | 2 |
T-W-2 | Omówienie najważniejszych czynników wpływających na ilość i jakość mleka. Nowe technologie w produkcji bydła mlecznego (mleko A2). | 2 |
T-W-3 | Żywienie zwierząt w gospodarstwach przemysłowych z omówieniem stosowanych technologii. | 2 |
T-W-4 | Omówienie kluczowych czynników determinujących ilość i jakość uzyskiwanego mięsa wołowego oraz analiza porównawcza wartości odżywczych mięsa wołowego pochodzącego z różnych ras mięsnych. | 2 |
T-W-5 | Znaczenie gospodarcze owczarstwa i koziarstwa w Polsce i na świecie. Korzyści wynikające z utrzymania tych zwierząt. Perspektywy rozwoju chowu fermowego owiec i kóz. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka ras oraz kierunków użytkowania owiec i kóz w Polsce i na świecie. Produkcyjność owiec w zróżnicowanych systemach utrzymania. | 2 |
T-W-7 | Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-8 | Kierunki użytkowania drobiu grzebiącego i wodnego. | 2 |
T-W-9 | Systemy utrzymania drobiu ze szczególnym uwzględnieniem chowu intensywnego. | 2 |
T-W-10 | Znaczenie gospodarcze produkcji świń i charakterystyka cech użytkowych. | 2 |
T-W-11 | Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich i ich wykorzystanie w krzyżowaniu towarowym świń. | 2 |
T-W-12 | Podstawy żywienia poszczególnych grup produkcyjnych świń. | 2 |
T-W-13 | Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym. | 2 |
T-W-14 | Bioasekuracja ferm zwierzęcych. | 2 |
T-W-15 | Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 43 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Filmy tematyczne. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-5 | Praca w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D11_W12 Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | ROL_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-15, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D11_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | ROL_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-15, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D11_K05 Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | ROL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-15 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D11_W12 Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D11_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D11_K05 Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2008
- Niżnikowski R. (red.), Hodowla chów i użytkowanie owiec, Wieś Jutra, 2011
- Przysucha T. (red), Mięsne użytkowanie bydła, Wydawnictwo SGGW, 2018
- Szulc T. (red.), Hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, 1
- Hodowla i użytkowanie drobiu, Podręcznik pod redakcją naukową prof. dr hab. Jana Jankowskiego, PWRiL, Warszawa, 2012
- Rekiel, A., Szwaczkowski, T., Eckert, R. (red.), Hodowla i chów świń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2019
- Wójtowski J. A. (red.), Hodowla, chów i użytkowanie kóz, Wydawnictwo UP w Poznaniu, Poznań, 2023
- Villavicencio Morales A, Chów alpak, Wydawnictwo Multico, 2020
- Anny Morales-Villavicencio; Moniki Krajewskiej-Wędziny, JoannyKapustki Joaany, Wydawnictwa branżowe: Przegląd Hodowlany, Wieś Jutra, Życie Weterynaryjne, Wydawnictwa naukowe krajowe i zagraniczne (w kraju artykuły popularno-naukowe i naukowe autorstwa lub współautorstwa), 2011
Literatura dodatkowa
- Brito L.F., Bedere N., Douhard F., Oliveira H.R., Arnal M., Peñagaricano F., Schinckel A.P., Baes C.F., Miglior F, Review: Genetic selection of high-yielding dairy cattle toward sustainable farming systems in a rapidly changing world, 2021, 100292. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S175173112100135X
- Opadoyin Tona G, A Global Overview of the Intensification of Beef and Dairy Cattle Production Systems. Intensive Animal Farming - A Cost-Effective Tactic. IntechOpen, 2023, http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.106062.https://www.intechopen.com/chapters/82715