Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Hodowla roślin i nasiennictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla roślin i nasiennictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozmnażania się roślin. |
W-2 | Znajomość podstaw genetyki klasycznej i molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasycznymi i biotechnologicznymi metodami hodowli odmian roślin uprawnych, znaczeniem tych odmian dla współczesnego rolnictwa oraz kryteriami doboru odmian do potrzeb rolnika. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja i technika procesu hodowlanego. Planowanie zasiewów szkółek i doświadczeń hodowlanych | 1 |
T-A-2 | Metody oceny odporności roślin na choroby. | 1 |
T-A-3 | Metody oceny odporności roślin na stresy abiotyczne | 1 |
T-A-4 | Technika selekcji masowej i indywidualnej. Ocena skuteczności selekcji | 1 |
T-A-5 | Selekcja z wykorzystaniem markerów molekularnych – MAS (Marker Assisted Selection) | 1 |
T-A-6 | Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian zbóż | 1 |
T-A-7 | Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin okopowych | 1 |
T-A-8 | Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin strączkowych | 1 |
T-A-9 | Obliczanie powierzchni plantacji nasiennych i potrzebnych ilości nasion | 1 |
T-A-10 | Inżynieria genetyczna roślin – trudności, osiągnięcia, zagrożenia | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie prób roślinych do celów diagnostyki molekularnej | 2 |
T-L-2 | Izolacja DNA z fragmentów liści | 2 |
T-L-3 | Analizy PCR z użyciem diagnostycznych markerów SCAR | 2 |
T-L-4 | Elektroforeza fragmentów DNA | 2 |
T-L-5 | Analiza i interpretacja elektroforegramów. Sprawdzian zaliczeniowy | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie. | 2 |
T-W-2 | Systemy rozmnażania się roślin. Mechanizmy zapewniające obcozapłodnienie i samozapłodnienie. Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych | 2 |
T-W-3 | Materiał wyjściowy dla hodowli. Ośrodki pochodzenia gatunków roślin uprawnych. | 2 |
T-W-4 | Kreowanie zmienności dziedzicznej dla potrzeb hodowli. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe. Wykorzystanie poliploidów i indukowanej mutagenezy. | 3 |
T-W-5 | Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych. | 2 |
T-W-6 | Selekcja i miary skuteczności selekcji. Selekcja masowa i indywidualna. | 2 |
T-W-7 | Metody hodowli odmian konwencjonalnych. | 4 |
T-W-8 | Hodowla odmian mieszańcowych i syntetycznych. Zastosowanie zjawisk jałowości pyłku i samoniezgodności | 3 |
T-W-9 | Rejestracja odmian i hodowla zachowawcza. | 2 |
T-W-10 | Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Wykorzystanie kultur in vitro | 2 |
T-W-11 | Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Diagnostyka molekularna. | 2 |
T-W-12 | Podstawy inżynierii genetycznej. Metody transformowania roślin. | 2 |
T-W-13 | Odmiany modyfikowane genetycznie – zasięg uprawy, korzyści i zagrożenia, uwarunkowania prawne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu, powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne w terenie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa (raport) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C34_W01 Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania. | ROL_1A_W16 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C34_U01 Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C34_K01 Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie | ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-10, T-W-1, T-W-4, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C34_W01 Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod stosowanych w hodowli roślin i nie wie w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne |
3,0 | Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin, w znikomym stopniu objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli | |
3,5 | Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin oraz objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli | |
4,0 | Student potrafi dobrze opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje wybrane korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod | |
4,5 | Student potrafi dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod | |
5,0 | Student potrafi bardzo dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, precyzyjnie objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, potrafi zdefiniować i ocenić korzyści oraz zagorżenia wynikające z zastosowania tych metod |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C34_U01 Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym | 2,0 | Student nie wie czym charakteryzują się odmiany uprawne |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna podstawowe kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje w pełni świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C34_K01 Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzania do uprawy odmian roślin modyfikowanych genetycznie |
3,0 | Student potrafi wybiórczo scharakteryzować korzyści wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy | |
3,5 | Student potrafi częściowo scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy | |
4,0 | Student potrafi w stopniu zadowalającym scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ogólnie ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz dogłębnie przeanalizować ewentualne skutki określonych decyzji w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Tarkowski Cz., Genetyka hodowla roślin i nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984
- Hoffmann W., Mudra A., Plarre W., Ogólna Hodowla Roślin, PWRiL, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Duczmal K, Tucholska H., Nasiennictwo, PWRiL, Poznań, 2000, 1