Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Integrowana ochrona roślin rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowana ochrona roślin rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotów: botanika, fizjologia roślin, entomologia, gleboznawstwo, ogólna uprawa roli i roślin i szczegółowa uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych |
C-2 | Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami |
C-3 | Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed agrofagami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami. | 10 |
T-L-2 | Opracowywanie projektów zastosowania integrowanej metody zwalczania szkodników w wybranych uprawach rolniczych. | 10 |
T-L-3 | Opracowywanie projektów zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin. | 10 |
T-W-2 | Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami w integrowanych programach ochrony roślin. | 10 |
T-W-3 | Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników siedliskowych i agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych metod ograniczenia zachwaszczenia. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Śledzenie literatury fachowej i przygotowanie do egzaminu | 43 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C30_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed agrofagami | ROL_1A_W05, ROL_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C30_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin | ROL_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-5, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C30_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania agrofagów | ROL_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3 | S-3 |
ROL_1A_C30_K02 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego | ROL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-3 |
ROL_1A_C30_K03 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko | ROL_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C30_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed agrofagami | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe metody zwalczania agrofagów w wybranych uprawach roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C30_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C30_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania agrofagów | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C30_K02 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C30_K03 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Strażyński P., Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych, IUNiG-PIB, IOR-PIB, Puławy-Poznań, 2018
- Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów., PWRiL, Poznań, 2008
- Mrówczyński M. (red.), Integrowana ochrona upraw rolniczych, PWRiL, Poznań, 2013, Tom 1, Podstawy integrowanej ochrony
- Mrówczyński M. (red.), Integrowana ochrona upraw, PWRiL, Poznań, 2013, Tom 2, Zastosowanie integrowanej ochrony roślin
- Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE, Opole, 1997
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Cichocka E., Czajkowska B., Goszczyński W., Kropczyńska-Linkiewicz D., Nawrocka B., Nowicki B., Integrowane metody zwalczania szkodników i chorób w uprawach pod osłonami, SGGW, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 1999
- Häni F., Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner. K., Vorlet M., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997