Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowalnictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin. |
W-2 | Student zna podstawowe gatunki roślin uprawnych i zasady ich uprawy. |
W-3 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślinnych. |
C-3 | Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego. |
C-5 | Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia. | 5 |
T-A-2 | Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań laboratoryjnych. | 1 |
T-A-3 | Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku. | 1 |
T-A-4 | Technologia przechowywania mleka surowego i spożywczego. Badanie cech fizykochemicznych mleka. Ocena świeżości mleka, jego jakości higienicznej i przydatności do przechowywania. | 1 |
T-A-5 | Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich trwałości przechowalniczej. Aktywne wietrzenie ziarna zbóż. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków i jabłek przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych. | 6 |
T-L-2 | Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka i jabłek przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości. | 3 |
T-L-3 | Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka i jabłek - oznaczanie ubytków masy, suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny). | 8 |
T-W-2 | Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja. | 3 |
T-W-3 | Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka. | 3 |
T-W-4 | Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż. | 6 |
T-W-5 | Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego. | 3 |
T-W-6 | Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw. | 2 |
T-W-7 | Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych. | 1 |
T-W-8 | Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym | 2 |
T-W-9 | Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianu | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów. | 4 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Zajęcia pokazowe |
M-4 | Rozwiązywanie zadań |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów przy wykonywaniu analiz |
M-6 | Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz |
M-7 | Metoda projektów - raport |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena raportu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-5 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C26_W01 Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania. | ROL_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-5 |
ROL_1A_C26_W02 Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | ROL_1A_W17 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C26_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | ROL_1A_U13 | — | — | C-2, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-5 |
ROL_1A_C26_U02 Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych. | ROL_1A_U14 | — | — | C-1, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C26_K01 Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych. | ROL_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-5 |
ROL_1A_C26_K02 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. | ROL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-6, M-7 | S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C26_W01 Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz określić waunków i sposobów ich przechowywania. |
3,0 | Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
3,5 | Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu zadowalającym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
4,0 | Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
4,5 | Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu ponad dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
5,0 | Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
ROL_1A_C26_W02 Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | 2,0 | Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. |
3,0 | Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym opisać sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C26_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych, a także analizować i interpretować ich wzajemne zależności. | |
ROL_1A_C26_U02 Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C26_K01 Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych. |
3,0 | Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. | |
3,5 | Student jest zorientowany w stopniu zadowalającyn na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. | |
4,0 | Student jest zorientowany w stopniu dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. | |
4,5 | Student jest zorientowany w stopniu ponad dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. | |
5,0 | Student jest zorientowany w stopniu bardzo dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. Postrzega relacje między nowymi technologiamii a jakością produktu końcowego. | |
ROL_1A_C26_K02 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić ryzyka i skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności. |
Literatura podstawowa
- Sęk T., Przybył J., Zbiór, obróbka i przechowalnictwo roślin okopowych, Wydaw. AR, Poznań, 2004
- Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
- Trybała M., Produkcja i przechowywanie płodów rolniczych, Wydaw. AR, Wrocław, 1999
- Jurga R., Przetwórstwo zbóż, WSiP, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydaw. ART, Olsztyn, 2003
- Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994