Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, meteorologii i klimatologii, chemii oraz biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie właściwości elementów meteorologicznych i ich znaczenia w procesie produkcji rolniczej
C-2Zapoznanie z zasobami i zagrożeniami klimatu i agroklimatu
C-3Umiejętnośc określenia i opracowania wpływu warunków pogodowych na plonowanie, wzrost i rozwój rośłin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza potencjału agroklimatu w wybranym regionie Polski. Klimatyczne ryzyko uprawy roślin w Polsce i ocena stopnia zagrożenia roślin uprawnych przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.4
T-A-2Pogodowe czynniki plonotwórcze (np. promieniowanie słoneczne, temperatura powietrza i gleby, opady, parowanie oraz wilgotność powietrza i gleby)- case study6
10
laboratoria
T-L-1Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych6
T-L-2Przymrozki-metody wyznaczania i występowanie.2
T-L-3Analiza i interpretacja prognoz agroklimatycznych. Serwisy i aplikacje pogodowe. Osłona agrometeorologiczna.2
10
wykłady
T-W-1Potencjał agroklimatu Polski. Bonitacja warunków agroklimatycznych.2
T-W-2Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin6
T-W-3Zmiany klimatu i ich wpływ na rolnictwo2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Opracowania graficzne8
A-A-4Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-2Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C11_W01
Zna i rozumie warunki agrometeorologiczne mających znaczenie dla produkcji roślinnej
ROL_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C11_U01
Potrafi dobrać metody i opracować dane dotyczące wpływu głównych elementów atmosferycznych na wzrost i rozwój roślin.
ROL_1A_U11C-1, C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C11_K01
Jest gotów do przedstawienia wpływu warunków pogodowych i czynników ograniczającyh plonowanie roślin.
ROL_1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C11_W01
Zna i rozumie warunki agrometeorologiczne mających znaczenie dla produkcji roślinnej
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o wpływie pogody na produkcję roślinną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C11_U01
Potrafi dobrać metody i opracować dane dotyczące wpływu głównych elementów atmosferycznych na wzrost i rozwój roślin.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C11_K01
Jest gotów do przedstawienia wpływu warunków pogodowych i czynników ograniczającyh plonowanie roślin.
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźminski Cz., J. Nidzgorska-Lencewicz, Mąkosza A., Michalska B., Ground Frosts in Poland in the Growing Season, Agriculture 2021, 11(7), 573;, Agriculture 2021, 11(7), 573; https://doi.org/10.3390/agriculture11070573, 2021
  2. Kotecki A., Uprawa roślin T1. Cz.II (Roz.2 Warunki klimatyczne); Tom II i III (wymagania klimatyczne poszczególnych roślin), Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2020
  3. Koźmiński C., Michalska B, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
  4. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  5. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  6. Molga, Meteorologia Rolnicza, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński, C.; Mąkosza, A.; Michalska, B.; Nidzgorska-Lencewicz, J., Thermal conditions for viticulture in Poland., Sustainability 2020, 12, 5665., 2020
  2. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011
  3. Koźmiński Cz., Michalska B., Leśny J., Klimatyczne zagrożenia rolnicta w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010
  4. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
  5. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
  6. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza potencjału agroklimatu w wybranym regionie Polski. Klimatyczne ryzyko uprawy roślin w Polsce i ocena stopnia zagrożenia roślin uprawnych przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.4
T-A-2Pogodowe czynniki plonotwórcze (np. promieniowanie słoneczne, temperatura powietrza i gleby, opady, parowanie oraz wilgotność powietrza i gleby)- case study6
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych6
T-L-2Przymrozki-metody wyznaczania i występowanie.2
T-L-3Analiza i interpretacja prognoz agroklimatycznych. Serwisy i aplikacje pogodowe. Osłona agrometeorologiczna.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potencjał agroklimatu Polski. Bonitacja warunków agroklimatycznych.2
T-W-2Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin6
T-W-3Zmiany klimatu i ich wpływ na rolnictwo2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Opracowania graficzne8
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C11_W01Zna i rozumie warunki agrometeorologiczne mających znaczenie dla produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie właściwości elementów meteorologicznych i ich znaczenia w procesie produkcji rolniczej
C-2Zapoznanie z zasobami i zagrożeniami klimatu i agroklimatu
Treści programoweT-W-1Potencjał agroklimatu Polski. Bonitacja warunków agroklimatycznych.
T-W-2Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin
T-W-3Zmiany klimatu i ich wpływ na rolnictwo
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o wpływie pogody na produkcję roślinną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C11_U01Potrafi dobrać metody i opracować dane dotyczące wpływu głównych elementów atmosferycznych na wzrost i rozwój roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Poznanie właściwości elementów meteorologicznych i ich znaczenia w procesie produkcji rolniczej
C-2Zapoznanie z zasobami i zagrożeniami klimatu i agroklimatu
C-3Umiejętnośc określenia i opracowania wpływu warunków pogodowych na plonowanie, wzrost i rozwój rośłin.
Treści programoweT-A-1Analiza potencjału agroklimatu w wybranym regionie Polski. Klimatyczne ryzyko uprawy roślin w Polsce i ocena stopnia zagrożenia roślin uprawnych przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-L-1Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych
T-L-2Przymrozki-metody wyznaczania i występowanie.
T-L-3Analiza i interpretacja prognoz agroklimatycznych. Serwisy i aplikacje pogodowe. Osłona agrometeorologiczna.
T-A-2Pogodowe czynniki plonotwórcze (np. promieniowanie słoneczne, temperatura powietrza i gleby, opady, parowanie oraz wilgotność powietrza i gleby)- case study
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C11_K01Jest gotów do przedstawienia wpływu warunków pogodowych i czynników ograniczającyh plonowanie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Poznanie właściwości elementów meteorologicznych i ich znaczenia w procesie produkcji rolniczej
C-2Zapoznanie z zasobami i zagrożeniami klimatu i agroklimatu
C-3Umiejętnośc określenia i opracowania wpływu warunków pogodowych na plonowanie, wzrost i rozwój rośłin.
Treści programoweT-A-1Analiza potencjału agroklimatu w wybranym regionie Polski. Klimatyczne ryzyko uprawy roślin w Polsce i ocena stopnia zagrożenia roślin uprawnych przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-L-1Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych
T-L-2Przymrozki-metody wyznaczania i występowanie.
T-L-3Analiza i interpretacja prognoz agroklimatycznych. Serwisy i aplikacje pogodowe. Osłona agrometeorologiczna.
T-A-2Pogodowe czynniki plonotwórcze (np. promieniowanie słoneczne, temperatura powietrza i gleby, opady, parowanie oraz wilgotność powietrza i gleby)- case study
T-W-1Potencjał agroklimatu Polski. Bonitacja warunków agroklimatycznych.
T-W-2Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin
T-W-3Zmiany klimatu i ich wpływ na rolnictwo
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-2Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0