Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,40zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii ogólnej, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.8
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych.8
T-L-3Równowagi jonowe roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.4
T-L-4Podstawy analizy instrumentalnej – spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza.3
T-L-5Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody2
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.2
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe- osobliwości przyrodnicze wody. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.4
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory.4
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich własciwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.6
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku2
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne. Związki organiczne wielofunkcyjne, izomeria optyczna.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.5
A-L-2Udział w zajęciach.25
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.28
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
ROL_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
ROL_1A_U01C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
2,0
3,0Student częsciowo posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, próbuje interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski
3,5Student częsciowo posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz słabo ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w wiekszości przypadków potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, próbuje wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz zazwyczaj ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach, próbuje pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy .
3,5Student w uczestniczy w zajęciach, próbuje pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny,
4,0Student uczestniczy częsciowo aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i stara sie byc etyczny,
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny,
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole i kierowac jego pracą, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,

Literatura podstawowa

  1. Naumczyk Jeremi, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2017
  2. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
  3. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1,2, PWN, Warszawa, 2010
  4. Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Aneta Jastrzębska, Edward Szłyk, Marzanna Kurzawa, Ilościowa analiza chemiczna. Metody wagowe i miareczkowe, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Pazdro Krzysztof, Rola_Noworyta Anna, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna, Warszawa, 2013
  2. Piasecki J. Kotowsk J, Jakościowa i ilosciowa analiza chemiczna, Brasika, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.8
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych.8
T-L-3Równowagi jonowe roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.4
T-L-4Podstawy analizy instrumentalnej – spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza.3
T-L-5Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.2
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe- osobliwości przyrodnicze wody. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.4
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory.4
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich własciwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.6
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku2
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne. Związki organiczne wielofunkcyjne, izomeria optyczna.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.5
A-L-2Udział w zajęciach.25
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.28
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe- osobliwości przyrodnicze wody. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory.
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich własciwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne. Związki organiczne wielofunkcyjne, izomeria optyczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_U01Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych.
T-L-3Równowagi jonowe roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-4Podstawy analizy instrumentalnej – spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza.
T-L-5Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student częsciowo posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, próbuje interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski
3,5Student częsciowo posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz słabo ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w wiekszości przypadków potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, próbuje wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz zazwyczaj ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_K01Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe- osobliwości przyrodnicze wody. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory.
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich własciwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne. Związki organiczne wielofunkcyjne, izomeria optyczna.
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych.
T-L-3Równowagi jonowe roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-4Podstawy analizy instrumentalnej – spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach, próbuje pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy .
3,5Student w uczestniczy w zajęciach, próbuje pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny,
4,0Student uczestniczy częsciowo aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i stara sie byc etyczny,
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny,
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole i kierowac jego pracą, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,