Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o działalności gospodarczej
W-2Podstawy ekonomii, w szczególności mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
C-2Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.2
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.2
T-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.2
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.2
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie karty i mapy procesów na wybranym przykładzie.5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dyadktyczna panelowa.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena formująca - ocena przygotowania studium przypadku na przykładzie wybranego procesu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A07_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
ROL_1A_W02C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A07_U01
Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem gospodarczym w obszarze produkcji rolniczej. Posiada zdolność do uruchomienia działalności w obszarze produkcji rolniczej.
ROL_1A_U19C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A07_K01
potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ROL_1A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A07_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A07_U01
Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem gospodarczym w obszarze produkcji rolniczej. Posiada zdolność do uruchomienia działalności w obszarze produkcji rolniczej.
2,0Student nie potrafi projektować
3,0Student potrafi zdefiniować założenia do przygotowanego projektu.
3,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu.
4,0Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt.
4,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję o projekcie.
5,0Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A07_K01
potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie potrafi samodzielnie łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i projektować działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2022
  2. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Podstawy zarządzania, Nieoczywiste, 2022
  3. Czerska M., Szpitter A.A., Koncepcje zarządzania, C.H. Beck, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk W. (red), Metody organizacji przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2005
  2. Robbins S.P., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.2
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.2
T-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.2
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.2
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie karty i mapy procesów na wybranym przykładzie.5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A07_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
C-2Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda projektów.
M-2Dyskusja dyadktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena formująca - ocena przygotowania studium przypadku na przykładzie wybranego procesu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A07_U01Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem gospodarczym w obszarze produkcji rolniczej. Posiada zdolność do uruchomienia działalności w obszarze produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
C-2Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda projektów.
M-2Dyskusja dyadktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena formująca - ocena przygotowania studium przypadku na przykładzie wybranego procesu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi projektować
3,0Student potrafi zdefiniować założenia do przygotowanego projektu.
3,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu.
4,0Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt.
4,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję o projekcie.
5,0Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A07_K01potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
C-2Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda projektów.
M-2Dyskusja dyadktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i projektować działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.