Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Ekologiczny i zrównoważony chów zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczny i zrównoważony chów zwierząt
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z budowy oraz funkcjonowania organizmu zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras zwierząt hodowanych w Polsce i na świecie, podstawowych zasad żywienia, utrzymania i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach ekologicznego i zrównoważonego chowu oraz wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Żywienie i warunki utrzymania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym. Stosowanie preparatów ziołowych w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób w ekologicznych gospodarstwach hodujących bydło mleczne.2
T-A-2Systemy i sposoby pozyskiwania mleka. Ocena jakości mleka i przydatności do przetwórstwa. Produkcja i przetwórstwo mleka ekologicznego na poziomie gospodarstwa.2
T-A-3Systemy i sposoby krycia. Zrównoważony rozród bydła w gospodarstwach o ekstensywnym systemie produkcji.2
T-A-4Tworzenie ekologicznych stad bydła mięsnego. Efektywność ekologicznego chowu bydła mięsnego.2
T-A-5Trwałe użytki zielone w ekologicznym chowie owiec i kóz.2
T-A-6Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz przyczyniające się do zwiększenia rentowności gospodarstw ekologicznych.2
T-A-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.2
T-A-8Wybrane rasy i mieszańce ptaków użytkowych wykorzystywane w produkcji ekologicznej.3
T-A-9Wykorzystanie wybiegów w chowie ekologicznym ptactwa grzebiącego i wodnego oraz ich właściwa ich pielęgnacja.3
T-A-10Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń.2
T-A-11Emisja substancji biogennych i gazów do powietrza z produkcji świń.2
T-A-12Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.2
T-A-13Czynniki mikroklimatyczne – sposoby optymalizacji.2
T-A-14Higiena wody i pojenia zwierząt.2
30
wykłady
T-W-1Stan obecny zwierzęcej produkcji ekologicznej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła (w tym ras rodzimych) hodowanych w Polsce i utrzymywanych w gospodarstwach ekologicznych.2
T-W-2System utrzymania przeżuwaczy w produkcji ekologicznej.2
T-W-3Czynniki wpływające na ilość i jakość mleka. Nowe wyzwania: walory zdrowotne mleka A2 jako szansa na podniesienie dochodów małych gospodarstw rodzinnych, hodujących rasy lokalne lub zachowawcze, a także gospodarstw ekologicznych.2
T-W-4Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Porównanie jakości wołowiny wybranych ras pozyskanej w systemach zrównoważonej produkcji w aspekcie podniesienia świadomości konsumenckiej.2
T-W-5Wykorzystania autochtonicznych ras owiec i kóz w ekologicznej i zrównoważonej produkcji rolniczej.2
T-W-6Użytkowanie mleczne i mięsne owiec i kóz w warunkach gospodarstwa ekologicznego. Znaczenie małych przeżuwaczy w turystyce wiejskiej.2
T-W-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.2
T-W-8Postawowe zasady i warunki utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych.3
T-W-9Ekologiczne żywienie drobiu.3
T-W-10Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich świń oraz ras objętych programem ochrony zasobów genetycznych.2
T-W-11Podstawy żywienia świń z uwzględnieniem jego wpływu na stan środowiska.2
T-W-12Zasady wprowadzania zwierząt do gospodarstw ekologicznych. Lista praktyk zrównoważonej produkcji zwierzęcej. Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i tradycyjnych.2
T-W-13Zasady bioasekuracji.2
T-W-14Dobrostan zwierząt jako element Europejskiego Zielonego Ładu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-A-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia.43
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Filmy tematyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D22_W12
Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz, alpak, drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w ekologicznym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna zasady chowu i żywienia oraz systemy utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu.
ROL_1A_W12C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D22_U06
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego i warunkó zrównowarzonego rozwoju, potrafi opisać zasady ekologicznego i zrównoważonego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt uwzględniając ich dobrostan.
ROL_1A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-14M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D22_K05
Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
ROL_1A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-14M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D22_W12
Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz, alpak, drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w ekologicznym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna zasady chowu i żywienia oraz systemy utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu.
2,0
3,0Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń utrzymywanych w chowie ekologicznym, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna podstawowe zasady chowu i użytkowania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D22_U06
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego i warunkó zrównowarzonego rozwoju, potrafi opisać zasady ekologicznego i zrównoważonego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt uwzględniając ich dobrostan.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego, potrafi wymienić i ogólnie opisać zasady ekologicznego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich, potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wyniki produkcyjne zwierząt oraz opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt, uwzględniajac ich dobrostan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D22_K05
Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
2,0
3,0Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2008
  2. Niżnikowski R. (red.), Hodowla chów i użytkowanie owiec, Wieś Jutra, 2011
  3. Przysucha T. (red), Mięsne użytkowanie bydła, Wydawnictwo SGGW, 2018
  4. Szulc T. (red.), Hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, 1
  5. Hodowla i użytkowanie drobiu, Podręcznik pod redakcją naukową prof. dr hab. Jana Jankowskiego, PWRiL, Warszawa, 2012
  6. Rekiel, A., Szwaczkowski, T., Eckert, R. (red.), Hodowla i chów świń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2019
  7. Wójtowski J. A. (red.), Hodowla, chów i użytkowanie kóz, Wydawnictwo UP w Poznaniu, Poznań, 2023
  8. Villavicencio Morales A, Chów alpak, Wydawnictwo Multico, 2020
  9. Anny Morales-Villavicencio; Moniki Krajewskiej-Wędziny, JoannyKapustki Joaany, Wydawnictwa branżowe: Przegląd Hodowlany, Wieś Jutra, Życie Weterynaryjne, Wydawnictwa naukowe krajowe i zagraniczne (w kraju artykuły popularno-naukowe i naukowe autorstwa lub współautorstwa), 2011

Literatura dodatkowa

  1. Galbraith K.D., The alpaca breeding. Alpaca reproduction and behavior, Kindle, 2013
  2. Grassauer F., Herndl M., Nemecek T., Guggenberger T., Fritz C., Steinwidder A., Zollitsch W, Eco-efficiency of farms considering multiple functions of agriculture: Concept and results from Austrian farms, Journal of Cleaner Production Volume 297, 2021, 15 May 2021, 126662, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652621008829
  3. Grassauer F., Herndl M., Nemecek T., Fritz C., Guggenberger T., Steinwidder A., Zollitsch W, Assessing and improving eco-efficiency of multifunctional dairy farming: The need to address farms' diversity, Journal of Cleaner Production Volume 338, 2022, 1 March 2022, 130627, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652622002682
  4. Grodkowski, G.; Gołębiewski, M.; Slósarz, J.; Grodkowska, K.; Kostusiak, P.; Sakowski, T.; Puppel, K., Organic Milk Production and Dairy Farming Constraints and Prospects under the Laws of the European Union, Animals, 2023, 13, 1457, https://www.mdpi.com/2076-2615/13/9/1457
  5. Lovarelli D., Bacenetti J., Guarino M., A review on dairy cattle farming: Is precision livestock farming the compromise for an environmental, economic and social sustainable production?, Journal of Cleaner Production, 2020, Volume 262, 20 July 2020, 121409, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652620314566
  6. Slagboom M., Hjortø L., Sørensen A.C., Mulder H.A., Thomasen J.R., Kargo M., Possibilities for a specific breeding program for organic dairy production, Journal of Dairy Science, Volume 103, Issue 7, July 2020, Pages 6332-6345, 2020, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002203022030326X
  7. Wójcik P., Czubska A., Dobór ras i praca hodowlana w stadach bydła mięsnego w warunkach ekologicznych., Wiadomości Zootechniczne, 3, 8-15, 2014
  8. Wójcik P., Walczak J., Parametry jakościowe mleka w gospodarstwie ekologicznym., Wiadomości Zootechniczne, 2011, 3, 73-80.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Żywienie i warunki utrzymania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym. Stosowanie preparatów ziołowych w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób w ekologicznych gospodarstwach hodujących bydło mleczne.2
T-A-2Systemy i sposoby pozyskiwania mleka. Ocena jakości mleka i przydatności do przetwórstwa. Produkcja i przetwórstwo mleka ekologicznego na poziomie gospodarstwa.2
T-A-3Systemy i sposoby krycia. Zrównoważony rozród bydła w gospodarstwach o ekstensywnym systemie produkcji.2
T-A-4Tworzenie ekologicznych stad bydła mięsnego. Efektywność ekologicznego chowu bydła mięsnego.2
T-A-5Trwałe użytki zielone w ekologicznym chowie owiec i kóz.2
T-A-6Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz przyczyniające się do zwiększenia rentowności gospodarstw ekologicznych.2
T-A-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.2
T-A-8Wybrane rasy i mieszańce ptaków użytkowych wykorzystywane w produkcji ekologicznej.3
T-A-9Wykorzystanie wybiegów w chowie ekologicznym ptactwa grzebiącego i wodnego oraz ich właściwa ich pielęgnacja.3
T-A-10Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń.2
T-A-11Emisja substancji biogennych i gazów do powietrza z produkcji świń.2
T-A-12Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.2
T-A-13Czynniki mikroklimatyczne – sposoby optymalizacji.2
T-A-14Higiena wody i pojenia zwierząt.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan obecny zwierzęcej produkcji ekologicznej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła (w tym ras rodzimych) hodowanych w Polsce i utrzymywanych w gospodarstwach ekologicznych.2
T-W-2System utrzymania przeżuwaczy w produkcji ekologicznej.2
T-W-3Czynniki wpływające na ilość i jakość mleka. Nowe wyzwania: walory zdrowotne mleka A2 jako szansa na podniesienie dochodów małych gospodarstw rodzinnych, hodujących rasy lokalne lub zachowawcze, a także gospodarstw ekologicznych.2
T-W-4Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Porównanie jakości wołowiny wybranych ras pozyskanej w systemach zrównoważonej produkcji w aspekcie podniesienia świadomości konsumenckiej.2
T-W-5Wykorzystania autochtonicznych ras owiec i kóz w ekologicznej i zrównoważonej produkcji rolniczej.2
T-W-6Użytkowanie mleczne i mięsne owiec i kóz w warunkach gospodarstwa ekologicznego. Znaczenie małych przeżuwaczy w turystyce wiejskiej.2
T-W-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.2
T-W-8Postawowe zasady i warunki utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych.3
T-W-9Ekologiczne żywienie drobiu.3
T-W-10Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich świń oraz ras objętych programem ochrony zasobów genetycznych.2
T-W-11Podstawy żywienia świń z uwzględnieniem jego wpływu na stan środowiska.2
T-W-12Zasady wprowadzania zwierząt do gospodarstw ekologicznych. Lista praktyk zrównoważonej produkcji zwierzęcej. Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i tradycyjnych.2
T-W-13Zasady bioasekuracji.2
T-W-14Dobrostan zwierząt jako element Europejskiego Zielonego Ładu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-A-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia.43
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D22_W12Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec, kóz, alpak, drobiu oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w ekologicznym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna zasady chowu i żywienia oraz systemy utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji zwierzęcej i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras zwierząt hodowanych w Polsce i na świecie, podstawowych zasad żywienia, utrzymania i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach ekologicznego i zrównoważonego chowu oraz wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-A-1Żywienie i warunki utrzymania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym. Stosowanie preparatów ziołowych w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób w ekologicznych gospodarstwach hodujących bydło mleczne.
T-A-2Systemy i sposoby pozyskiwania mleka. Ocena jakości mleka i przydatności do przetwórstwa. Produkcja i przetwórstwo mleka ekologicznego na poziomie gospodarstwa.
T-A-3Systemy i sposoby krycia. Zrównoważony rozród bydła w gospodarstwach o ekstensywnym systemie produkcji.
T-A-4Tworzenie ekologicznych stad bydła mięsnego. Efektywność ekologicznego chowu bydła mięsnego.
T-A-5Trwałe użytki zielone w ekologicznym chowie owiec i kóz.
T-A-6Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz przyczyniające się do zwiększenia rentowności gospodarstw ekologicznych.
T-A-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.
T-A-8Wybrane rasy i mieszańce ptaków użytkowych wykorzystywane w produkcji ekologicznej.
T-A-9Wykorzystanie wybiegów w chowie ekologicznym ptactwa grzebiącego i wodnego oraz ich właściwa ich pielęgnacja.
T-A-10Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń.
T-A-11Emisja substancji biogennych i gazów do powietrza z produkcji świń.
T-A-12Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.
T-A-13Czynniki mikroklimatyczne – sposoby optymalizacji.
T-W-1Stan obecny zwierzęcej produkcji ekologicznej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła (w tym ras rodzimych) hodowanych w Polsce i utrzymywanych w gospodarstwach ekologicznych.
T-W-2System utrzymania przeżuwaczy w produkcji ekologicznej.
T-W-3Czynniki wpływające na ilość i jakość mleka. Nowe wyzwania: walory zdrowotne mleka A2 jako szansa na podniesienie dochodów małych gospodarstw rodzinnych, hodujących rasy lokalne lub zachowawcze, a także gospodarstw ekologicznych.
T-W-4Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Porównanie jakości wołowiny wybranych ras pozyskanej w systemach zrównoważonej produkcji w aspekcie podniesienia świadomości konsumenckiej.
T-W-5Wykorzystania autochtonicznych ras owiec i kóz w ekologicznej i zrównoważonej produkcji rolniczej.
T-W-6Użytkowanie mleczne i mięsne owiec i kóz w warunkach gospodarstwa ekologicznego. Znaczenie małych przeżuwaczy w turystyce wiejskiej.
T-W-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.
T-W-8Postawowe zasady i warunki utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych.
T-W-9Ekologiczne żywienie drobiu.
T-W-10Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich świń oraz ras objętych programem ochrony zasobów genetycznych.
T-W-13Zasady bioasekuracji.
T-W-14Dobrostan zwierząt jako element Europejskiego Zielonego Ładu.
T-A-14Higiena wody i pojenia zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Filmy tematyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń utrzymywanych w chowie ekologicznym, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna podstawowe zasady chowu i użytkowania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D22_U06W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego i warunkó zrównowarzonego rozwoju, potrafi opisać zasady ekologicznego i zrównoważonego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt uwzględniając ich dobrostan.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U06Potrafi opisać wymagania stawiane przy chowie podstawowych zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras zwierząt hodowanych w Polsce i na świecie, podstawowych zasad żywienia, utrzymania i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach ekologicznego i zrównoważonego chowu oraz wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-A-1Żywienie i warunki utrzymania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym. Stosowanie preparatów ziołowych w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób w ekologicznych gospodarstwach hodujących bydło mleczne.
T-A-2Systemy i sposoby pozyskiwania mleka. Ocena jakości mleka i przydatności do przetwórstwa. Produkcja i przetwórstwo mleka ekologicznego na poziomie gospodarstwa.
T-A-3Systemy i sposoby krycia. Zrównoważony rozród bydła w gospodarstwach o ekstensywnym systemie produkcji.
T-A-4Tworzenie ekologicznych stad bydła mięsnego. Efektywność ekologicznego chowu bydła mięsnego.
T-A-5Trwałe użytki zielone w ekologicznym chowie owiec i kóz.
T-A-6Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz przyczyniające się do zwiększenia rentowności gospodarstw ekologicznych.
T-A-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.
T-A-8Wybrane rasy i mieszańce ptaków użytkowych wykorzystywane w produkcji ekologicznej.
T-A-9Wykorzystanie wybiegów w chowie ekologicznym ptactwa grzebiącego i wodnego oraz ich właściwa ich pielęgnacja.
T-A-10Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń.
T-A-11Emisja substancji biogennych i gazów do powietrza z produkcji świń.
T-A-12Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.
T-A-13Czynniki mikroklimatyczne – sposoby optymalizacji.
T-W-1Stan obecny zwierzęcej produkcji ekologicznej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła (w tym ras rodzimych) hodowanych w Polsce i utrzymywanych w gospodarstwach ekologicznych.
T-W-2System utrzymania przeżuwaczy w produkcji ekologicznej.
T-W-3Czynniki wpływające na ilość i jakość mleka. Nowe wyzwania: walory zdrowotne mleka A2 jako szansa na podniesienie dochodów małych gospodarstw rodzinnych, hodujących rasy lokalne lub zachowawcze, a także gospodarstw ekologicznych.
T-W-4Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Porównanie jakości wołowiny wybranych ras pozyskanej w systemach zrównoważonej produkcji w aspekcie podniesienia świadomości konsumenckiej.
T-W-5Wykorzystania autochtonicznych ras owiec i kóz w ekologicznej i zrównoważonej produkcji rolniczej.
T-W-6Użytkowanie mleczne i mięsne owiec i kóz w warunkach gospodarstwa ekologicznego. Znaczenie małych przeżuwaczy w turystyce wiejskiej.
T-W-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.
T-W-8Postawowe zasady i warunki utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych.
T-W-9Ekologiczne żywienie drobiu.
T-W-10Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich świń oraz ras objętych programem ochrony zasobów genetycznych.
T-W-13Zasady bioasekuracji.
T-W-14Dobrostan zwierząt jako element Europejskiego Zielonego Ładu.
T-A-14Higiena wody i pojenia zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Filmy tematyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do chowu ekologicznego, potrafi wymienić i ogólnie opisać zasady ekologicznego chowu i użytkowania zwierząt gospodarskich, potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wyniki produkcyjne zwierząt oraz opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt, uwzględniajac ich dobrostan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D22_K05Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras zwierząt hodowanych w Polsce i na świecie, podstawowych zasad żywienia, utrzymania i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach ekologicznego i zrównoważonego chowu oraz wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-A-1Żywienie i warunki utrzymania zwierząt w gospodarstwie ekologicznym. Stosowanie preparatów ziołowych w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób w ekologicznych gospodarstwach hodujących bydło mleczne.
T-A-2Systemy i sposoby pozyskiwania mleka. Ocena jakości mleka i przydatności do przetwórstwa. Produkcja i przetwórstwo mleka ekologicznego na poziomie gospodarstwa.
T-A-3Systemy i sposoby krycia. Zrównoważony rozród bydła w gospodarstwach o ekstensywnym systemie produkcji.
T-A-4Tworzenie ekologicznych stad bydła mięsnego. Efektywność ekologicznego chowu bydła mięsnego.
T-A-5Trwałe użytki zielone w ekologicznym chowie owiec i kóz.
T-A-6Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz przyczyniające się do zwiększenia rentowności gospodarstw ekologicznych.
T-A-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.
T-A-8Wybrane rasy i mieszańce ptaków użytkowych wykorzystywane w produkcji ekologicznej.
T-A-9Wykorzystanie wybiegów w chowie ekologicznym ptactwa grzebiącego i wodnego oraz ich właściwa ich pielęgnacja.
T-A-10Podział i charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. Układanie norm i dawek pokarmowych dla świń.
T-A-11Emisja substancji biogennych i gazów do powietrza z produkcji świń.
T-A-12Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.
T-A-13Czynniki mikroklimatyczne – sposoby optymalizacji.
T-W-1Stan obecny zwierzęcej produkcji ekologicznej w kraju i na świecie. Charakterystyka ras bydła (w tym ras rodzimych) hodowanych w Polsce i utrzymywanych w gospodarstwach ekologicznych.
T-W-2System utrzymania przeżuwaczy w produkcji ekologicznej.
T-W-3Czynniki wpływające na ilość i jakość mleka. Nowe wyzwania: walory zdrowotne mleka A2 jako szansa na podniesienie dochodów małych gospodarstw rodzinnych, hodujących rasy lokalne lub zachowawcze, a także gospodarstw ekologicznych.
T-W-4Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Porównanie jakości wołowiny wybranych ras pozyskanej w systemach zrównoważonej produkcji w aspekcie podniesienia świadomości konsumenckiej.
T-W-5Wykorzystania autochtonicznych ras owiec i kóz w ekologicznej i zrównoważonej produkcji rolniczej.
T-W-6Użytkowanie mleczne i mięsne owiec i kóz w warunkach gospodarstwa ekologicznego. Znaczenie małych przeżuwaczy w turystyce wiejskiej.
T-W-7Chów alpak i lam w warunkach chowu ekologicznego i zrównoważonego rozwoju.
T-W-8Postawowe zasady i warunki utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych.
T-W-9Ekologiczne żywienie drobiu.
T-W-10Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich świń oraz ras objętych programem ochrony zasobów genetycznych.
T-W-13Zasady bioasekuracji.
T-W-14Dobrostan zwierząt jako element Europejskiego Zielonego Ładu.
T-A-14Higiena wody i pojenia zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Filmy tematyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności ekologicznej oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0