Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Rolnicze surowce energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnicze surowce energetyczne | ||
Specjalność | Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne oraz / lub wykorzystanie ich części, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów |
C-2 | Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako biopaliwa pierwszej generacji: | 3 |
T-L-2 | Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako biopaliw drugiej generacji (miskant i in.) | 4 |
T-L-3 | Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych (wierzba, topola) | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odnawialne źródła energii a energetyka konwencjonalna i jej źródła. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności. Skażenie środowiska, energia biomasy: źródła biomasy, wartość opałowa i energetyczna, konwersja energii biomasy | 2 |
T-W-2 | Zasoby energetyczne biomasy. Drewno i słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa. | 2 |
T-W-3 | Siedlisko roślin energetycznych. Pochodzenie i wymagania w stosunku do siedliska, w tym w szczególności do gleby, wody (opadów) i temperatury. Wpływ czynników na roślinę oraz możliwości ich regulowania przez człowieka. | 2 |
T-W-4 | Uprawa wieloletnich roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Agrotechnika topoli, wierzby, robinii, ślazowca, topinamburu, rdestu, traw i zbiorowisk trawiastych: zakładanie plantacji, sadzenie lub siew, zabiegi pielęgnacyjne, nawożenie, zbiór. | 4 |
T-W-5 | Uprawa jednorocznych roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Uprawa kukurydzy, sorgo, trawy sudańskiej, zboża (ziarno): zakładanie uprawy, siew, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór. | 4 |
T-W-6 | Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole, biogaz. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Prezentacja / projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D16_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | ROL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D16_U01 Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy | ROL_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D16_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców | ROL_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D16_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin energetycznych i ich części użytkowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D16_U01 Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D16_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin do produkcji biomasy lub do wykorzystania produktów ubocznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bury M., Kitczak T. (red.), Uprawa ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby). Wyniki produkcyjne, agrotechnika i wykorzystanie, Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019
- Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej, Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
- Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006
- Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
- Gradziuk P., Biopaliwa, Wyd. Wieś Jutra, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Nahm Michael, Christopher Morhart, Virginia mallow (Sida hermaphrodita (L.) Rusby) as perennial multipurpose crop: biomass yields, energetic valorization, utilization potentials, and management perspectives, GCB Bioenergy, 2018, Volume10, Issue 6, 393-404
- Rafał Baum, Karol Wajszczuk , Benedykt Pepliński, Jacek Wawrzynowicz, Potential for agricultural biomass production for energy purposes in Poland: a Review, CONTEMPORARY ECONOMICS, 2013, Vol. 7 (1), 63-74