Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Wielkotowarowa produkcja ogrodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wielkotowarowa produkcja ogrodnicza | ||
Specjalność | Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny, zasad uprawy,nawożenia organicznego i mineralnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce |
C-2 | Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie |
C-3 | Zaznajomienie z podstawowymi grupami roślin ogrodniczych, ich wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz metodami produkcji w polu i pod osłonami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych. | 10 |
T-W-2 | Wymagania klimatyczno-glebowe roślin w produkcji ogrodniczej. Osłony stosowane w wielkotowarowej produkcji. Podłoża ogrodnicze. Materiał wyjściowy do produkcji ogrodniczej. | 15 |
T-W-3 | Sposoby uprawy roli i roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami. Nawożenie, nawadnianie i ochrona wielkotowarowych upraw ogrodniczych. | 10 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 38 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D15_W01 Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych | ROL_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
ROL_1A_D15_W02 Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod uprawy roślin ogrodniczych w produkcji wielkotowarowej | ROL_1A_W19, ROL_1A_W18, ROL_1A_W11, ROL_1A_W07 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D15_U01 Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie | ROL_1A_U01, ROL_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ROL_1A_D15_U02 Student umie zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić uwarunkowania ekonomiczne | ROL_1A_U05, ROL_1A_U07 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D15_K01 Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie | ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ROL_1A_D15_K02 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D15_W01 Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie, zna podstawowe gatunki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D15_W02 Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod uprawy roślin ogrodniczych w produkcji wielkotowarowej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada małą wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod wielkotowatowej produkcji wybranych roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D15_U01 Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych, potrafi wyszukać producenów oraz rynki zbytu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D15_U02 Student umie zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić uwarunkowania ekonomiczne | 2,0 | |
3,0 | Student jest mało zorientowany w odniesieniu do planowania technologii produkcji wybranych roślin ogrodniczych i uwarunkowań ekonomicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D15_K01 Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach i słabo orientuje się w pozyskiwaniu informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D15_K02 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu i pozyskiwaniem nowych informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wińska-Krysiak M., Wrochna M., Przygotowanie i planowanie produkcji ogrodniczej, rea, Warszawa, 2009
- M. Orłowski (red.)., Polowa uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 2000
- H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2011
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- Ostrowski W., Nowoczesne sadownictwo, Wydaw. AR, Szczecin, 1996
- T. Pudelski (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Sad Nowoczesny, Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec, 2023
- Biznes ogrodniczy, Ogólnopolski magazyn branży ogrodniczej, 2023
- Pod Osłonami - Uprawy w szklarniach i tunelach, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2023
- Szkółkarstwo, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2023
- Szklarnie, tunele, osłony, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2023