Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy energetycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy energetycznej | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania i wykorzystania biomasy rolniczej i uprawy dedykowanych roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako źródła biopaliw pierwszej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość) | 3 |
T-L-2 | Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako źródła biopaliw drugiej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość) | 4 |
T-L-3 | Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych jako źródła biopaliw: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość) | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energetyka konwencjonalna i jej źródła. Skażenie środowiska. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności a odnawialne źródła energii. | 2 |
T-W-2 | Biomasa, definicja i źródła biomasy, energia biomasy, wartość energetyczna i opałowa. Zasoby energetyczne biomasy. | 2 |
T-W-3 | Odpady z produkcji rolnej. Słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa. | 2 |
T-W-4 | Jednoroczne rośliny energetyczne jako (bio)paliwa pierwszej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna. | 4 |
T-W-5 | Wieloletnie rośliny energetyczne jako (bio)paliwa drugiej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna. | 4 |
T-W-6 | Plantacyjna uprawa drzew na potrzeby odnawialnych źródeł energii. Przykładowe gatunki. Zalety i wady. Podstawy uprawy, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena formująca: projekt / prezentacja |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D06_W01 W zakresie wiedzy student zna źródła pozyskiwania biomasy, jej wykorzystania oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | ROL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D06_U01 Student potrafi wymienić źródła pozyskiwania biomasy, umie je wykorzystać i dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy | ROL_1A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D06_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę dedykowanych roślin energetycznych | ROL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D06_W01 W zakresie wiedzy student zna źródła pozyskiwania biomasy, jej wykorzystania oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić podstawowe źródła biomasy, rozpoznać podstawowe gatunki roślin energetycznych i ich części użytkowych oraz potrafi określić cel ich wykorzystania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D06_U01 Student potrafi wymienić źródła pozyskiwania biomasy, umie je wykorzystać i dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić źródła biomasy, dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D06_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę dedykowanych roślin energetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę roślin dedykowanych do produkcji biomasy lub do wykorzystania produktów ubocznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bury M., Kitczak T. (red.), Uprawa ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby). Wyniki produkcyjne, agrotechnika i wykorzystanie, Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019
- Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej, Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
- Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
Literatura dodatkowa
- Nahm Michael, Christopher Morhart, Virginia mallow (Sida hermaphrodita (L.) Rusby) as perennial multipurpose crop: biomass yields, energetic valorization, utilization potentials, and management perspectives, GCB Bioenergy, Springer Verlag, 2018, Volume10, Issue 6, 393-404