Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Biochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji) |
W-2 | Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aminokwasy i ich właściwosci optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów. | 4 |
T-A-2 | Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej. | 3 |
T-A-3 | Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Aminokwasy i ich właściwości. Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów. | 3 |
T-L-2 | Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek. | 2 |
T-L-3 | Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz. | 3 |
T-L-4 | Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy. | 3 |
T-L-5 | Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów. | 3 |
T-L-6 | Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin. | 3 |
T-L-7 | Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne związki zawierające fosfor – mechanizm ich funkcjonowania. | 2 |
T-W-2 | Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja. | 4 |
T-W-3 | Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne. | 2 |
T-W-4 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. | 4 |
T-W-5 | Przemiany metaboliczne aminokwasów. | 1 |
T-W-6 | Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów. | 2 |
T-W-7 | Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów. | 6 |
T-W-8 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów. | 4 |
T-W-9 | Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony. | 2 |
T-W-10 | Metabolity wtórne roślin (alkaloidy, polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny), barwniki roślinne - budowa oraz funkcje. Podsumowanie. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie konspektów ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Indywidualna praca przy interpretacji otrzymanych wyników | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianu z ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian z wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym) | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian z wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym) | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Uczestnictwo na egzaminie | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-5 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_XB06_W01 Student potrafi omówić budowę i właściowści makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | ROL_1A_W01 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_XB06_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_XB06_K01 Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_XB06_W01 Student potrafi omówić budowę i właściowści makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i właściwości podstawowych związków występujących w organizmach żywywch, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować procesy zachodzące w organizmach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_XB06_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_XB06_K01 Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
- Kulka A., Rejowski R., Biochemia, Wyd. ART w Olsztynie, Olsztyn, 1998
- Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2006
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
- Kulka A., Rejowski R, Biochemia, Wyd. ART, Olsztyn, 1998
- Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2007
- Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR, Szczecin, 2002
- Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Hames B.D., Hooper N.M., Biochemia - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2002
- Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2007
- Berg J.M. Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005
- Dziuba J., Kostyra H., Biochemia żywności, Wyd. UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2000