Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie genezy, właściwości i podziału systematycznego gleb |
C-2 | Zdobycie umiejętności określania żyzności gleb na podstawie ich właściwości morfologicznych, fizycznych i chemicznych. |
C-3 | Poznanie sposobów wyceny wartości rolniczej gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określenie retencji wodnej gleb [krzywe pF] | 2 |
T-A-2 | Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych | 4 |
T-A-3 | Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych | 2 |
T-A-4 | Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną i areometryczn | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie właściwości fizycznych gleb | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego | 3 |
T-L-7 | Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych gleb i buforowych | 2 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze | 2 |
T-W-2 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby | 2 |
T-W-3 | Fizyczne właściwości gleb | 4 |
T-W-4 | Struktura gleb | 2 |
T-W-5 | Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie | 2 |
T-W-6 | Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne gleb | 2 |
T-W-7 | Rodzaje kwasowości i odczyn gleb | 2 |
T-W-8 | Budowa i cechy morfologiczne gleb | 2 |
T-W-9 | Systematyka gleb Polski | 6 |
T-W-10 | Klasy bonitacyjne gleb Polski | 2 |
T-W-11 | Kompleksy przydatności rolniczej gleb | 2 |
T-W-12 | Mapy glebowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | praca w domu | 5 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | przygotowaie do zajęć | 10 |
A-T-3 | konsultacje konspektu z badań terenowych | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - metoda podająca. |
M-2 | Audytoria - metoda problemowo-sytuacyjna. |
M-3 | Laboratoria - zadania praktyczne. |
M-4 | Zajęcia terenowe - zadania praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe |
S-3 | Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_W01 Posiada wiedzę na temat genezy, budowy, właściwości chemicznych i fizycznych gleb. Zna czynniki kształtujace zyzność gleb i sposoby oceny wartości i przydatności rolniczej gleb. | ROL_1A_W04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_U01 Posiada umiejętność okreslania i interpretacji wyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | ROL_1A_U02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-T-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | ROL_1A_K03, ROL_1A_K04, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-T-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_W01 Posiada wiedzę na temat genezy, budowy, właściwości chemicznych i fizycznych gleb. Zna czynniki kształtujace zyzność gleb i sposoby oceny wartości i przydatności rolniczej gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, funkcji i własciwości poszczególnych typów gleby. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmami kształtującymi żyzność gleb jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tych zjawisk. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_U01 Posiada umiejętność okreslania i interpretacji wyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna metody oznaczeń własciwości i wartości gleb-korzysta z nich w podstawowym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | |
3,0 | Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Wojciech Owczarzak, Podstawy analizy i klasyfikacji gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2022, ISBN 9788371609985
- Andrzej Mocek, Gleboznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Jerzy Drozd, Michał Linczar, Stanisława Linczar, Jerzy Weber, Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2002, ISBN 8387866784
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod redakcją Franciszek Woch, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Puławy, 2015, ISBN: 978-83-7562-206-5
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt dla studentów zaocznych i dziennych, Akademia Rolniza w Szczecinie, Szczecin, 1997