Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Dobory drzew i krzewów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobory drzew i krzewów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin |
C-3 | Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy |
C-4 | Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy |
C-5 | Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy |
C-6 | Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy |
C-7 | Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci | 5 |
T-A-2 | Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni | 2 |
T-W-2 | Warunki klimatyczno-glebowe dla drzew i krzewów różnych rodzin | 1 |
T-W-3 | Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach | 4 |
T-W-4 | Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych | 4 |
T-W-5 | Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach | 2 |
T-W-6 | Drzewa i krzewy nadające się na tereny parkowe i skwery | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje związane z realizacją przedmiotu | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C02_W01 Charakteryzuje podstawowe wymagania i okresla dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk | OG_2A_W05, OG_2A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C02_U01 Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni i ocenia walory dekoracyjne roślin | OG_2A_U02, OG_2A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C02_K01 Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni | OG_2A_K04, OG_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C02_W01 Charakteryzuje podstawowe wymagania i okresla dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym określa dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C02_U01 Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni i ocenia walory dekoracyjne roślin | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości | |
3,5 | analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem | |
4,0 | wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym | |
4,5 | wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady | |
5,0 | potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C02_K01 Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem | |
3,5 | świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady | |
4,0 | prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy | |
4,5 | potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym | |
5,0 | w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
- Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
- Kubus M., Dendrologia - skrypt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2005
- Seneta W. i Dolatowski J, Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
- Owen J., More D., Przewodnik Collinsa Drzewa, Multico, Warszawa, 2009