Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w ogrodach świata:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny ozdobne w ogrodach świata | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii i systematyce roślin wyższych, geografia roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich |
C-2 | Zapoznanie studentów z wykorzystaniem roślin ozdobnych w poszczególnych ogrodach europejskich i amerykańskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfkacja roślin ozdobnych w wybranych ogrodach botanicznych świata | 4 |
T-L-2 | Analiza doboru roślin ozdobnych w wybranych ogrodach botanicznych w świecie | 3 |
T-L-3 | Walory dekoracyjne roślin ozdobnych z wybranych ogrodów w świecie | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich. | 3 |
T-W-2 | Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodach Holandii. | 2 |
T-W-3 | Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania. | 3 |
T-W-4 | Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy. | 2 |
T-W-5 | Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża. | 3 |
T-W-6 | Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich. | 3 |
T-W-7 | Rośliny ozdobne w amerykańskich i australijskich ogrodach botanicznych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w ćwiczeniach | 9 |
A-L-2 | studiowanie literatury | 16 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | analiza literatury | 19 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 21 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C25_W01 Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | OG_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C25_U01 Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | OG_1A_U06, OG_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_C25_U02 Umie dobierać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca | OG_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C25_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w poznawaniu nowych roślin ozdobnych i ogrodów | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C25_W01 Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | 2,0 | Student nie potrafi wymienić roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich |
3,0 | Student wymienia tylko podstawowe rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | |
3,5 | Student nie tylko wymienia podstawowe rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich, ale również dokonuje ich podziału na grupy uprawowe | |
4,0 | Student wymienia typowe rośliny ozdobne charakterystyczne dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich, dokonuje ich podziału na grupy uprawowe | |
4,5 | Student wymienia typowe rośliny ozdobne charakterystyczne dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich, dokonuje ich podziału na grupy uprawowe, zna ich zasady uprawy | |
5,0 | Student wymienia typowe i bardzo rzadkie rośliny ozdobne charakterystyczne dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich, dokonuje ich podziału na grupy uprawowe, zna ich zasady uprawy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C25_U01 Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich |
3,0 | student dostatecznie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | |
3,5 | student zadawalająco potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | |
4,0 | dobrze potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | |
4,5 | w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | |
5,0 | student nie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich | |
OG_1A_C25_U02 Umie dobierać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca | 2,0 | student nie potrafi dobrać poszczególnych roślin ozdobnych do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi dobrać poszczególne rośliny ozdobnych do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca | |
3,5 | student w stopniu zadawalającym potrafi dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca | |
4,0 | student potrafi dobrze dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca | |
4,5 | student potrafi w stopniu więcej niż dobrym dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca | |
5,0 | student potrafi bardzo dobrze dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C25_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w poznawaniu nowych roślin ozdobnych i ogrodów | 2,0 | student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata |
3,0 | student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata | |
3,5 | student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata | |
4,0 | student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata | |
4,5 | student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii | |
5,0 | student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata |
Literatura podstawowa
- John Burns, The Kinfolk garden : how to live with nature, Aristan a division of Workman Publishing, New York, 2020
- Chris van Uffelen, Company gardens : green spaces for retreat and inspiration, Braun Publishing AG, Salenstein, 2019
- Olfield S., Najpiękniejsze ogrody botaniczne świata, Elipsa, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007
- Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Ewa Helińska, Rośliny egzotyczne : Królewskie Ogrody Botaniczne w Kew, Vesper, Czerwonak, 206