Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Prowadzenie gospodarstw zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prowadzenie gospodarstw zielarskich | ||
Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu zielarstwa ogólnego i szczegółowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego. |
C-2 | Nabycie umiejętności obliczania efektów ekonomicznych w gospodarstwie o nastawieniu na produkcję zielarską, badania rynku ziół. |
C-3 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół. | 4 |
T-W-2 | Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian do uprawy. | 2 |
T-W-3 | Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu, kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego. | 6 |
T-W-4 | Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego. Analiza ekonomiczna. | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Samodzielne analizowanie literatury | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
M-3 | Projektowanie gospodarstwa i ocena ekonomiczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ4_W01 Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zabiegów agrotechnicznych, doboru odmian. | OG_1A_W16, OG_1A_W07, OG_1A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ4_U01 Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba). Potrafi zaprojektować uprawy ziół w specjalistycznym gospodarstwie zielarskim. Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie prowadzenia gospodarstwa zielarskiego. | OG_1A_U08, OG_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ4_K01 Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej. | OG_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ4_W01 Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zabiegów agrotechnicznych, doboru odmian. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego wykorzystując podstawowe gatunki roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ4_U01 Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba). Potrafi zaprojektować uprawy ziół w specjalistycznym gospodarstwie zielarskim. Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie prowadzenia gospodarstwa zielarskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować gospodarstwo zielarskie, posługuje się ograniczoną liczbą gatunków. Posługuje się podstawowymi wskaźnikami ekonomicznymi przy ocenie funkcjonowania gospodarstwa, jest mało innowacyiny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ4_K01 Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej gospodarstwa zielarskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół - poradnik dla plantatoów, PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe:, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, ZODR, Barzkowice
- Rocznik statystyczny
- Hasło Ogrodnicze