Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Hortiterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hortiterapia
Specjalność Rośliny i surowce zielarskie
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 1,00,60zaliczenie
laboratoriaL7 12 1,50,20zaliczenie
zajęcia terenoweT7 6 0,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji na stresy środowiskowe oraz fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w hortiterapii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Asortyment roślin ozdobnych dla hortiterapiij. Dobór drzew i krzewów owocowych dla celów hortiterapii. Dobór roślin leczniczych i warzywnych dla potrzeb hortiterapii.12
12
zajęcia terenowe
T-T-1Analiza ogrodów terapeutycznych. Rozpoznawanie roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii.6
6
wykłady
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin w terapii ogrodniczej. Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia24
38
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2Przygotowanie do zajęć7
13
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RZS2_W01
Dobiera gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej
OG_1A_W14C-1T-L-1, T-T-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RZS2_U01
Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej
OG_1A_U03C-1T-L-1, T-T-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_RZS2_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
OG_1A_K01C-1T-L-1, T-T-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RZS2_W01
Dobiera gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej
2,0
3,0Dobiera podstawowe gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RZS2_U01
Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej
2,0
3,0Rozpoznaje w stopniu podstawowym gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_RZS2_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
2,0
3,0student w stopniu podstawowym ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Płoszaj-Witkowska Beata, Hortiterapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2017
  2. Agnieszka Krzymińska, Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne, RHYTMOS, 2017
  3. Wolfgang Kawollek, Wielka księga ogrodnika i działkowca : praktyczny poradnik, Wydawnictwo Publicat, Poznań, 2017
  4. Grzyb Zygmunt Stanisław, Ogrodnictwo : wybrane zagadnienia : praca zbiorowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej im. prof. Szczepana Aleksandra Pieniążka, 2016
  5. Augustyn Mika, ABC sadownictwa, Hortpress, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Maria Kuleczka-Raszewska, Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem, Difin, 2019
  2. Anna Staniewska, Obłędne ogrody : idea krajobrazu terapeutycznego w kompozycji zespołów szpitali psychiatrycznych XIX i początku XX wieku, Wydawnictwo PK, Kraków, 2020
  3. Piet Oudolf, Noël Kingsbury, Landscapes, Thames and Hudson, London, 2021
  4. Steffen Guido Fleischhauer, Astrid Süßmuth, Roland Spiegelberger, Claudia Gassner, Viola Nehrbaß, 50 najpopularniejszch jadalnych roślin dziko rosnących : sposób korzystania z różnych części roślin, przepisy kulinarne, właściwości lecznicze i kalendarz zbiorów, Vital Gwarancja Zdrowia, Białystok, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Asortyment roślin ozdobnych dla hortiterapiij. Dobór drzew i krzewów owocowych dla celów hortiterapii. Dobór roślin leczniczych i warzywnych dla potrzeb hortiterapii.12
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Analiza ogrodów terapeutycznych. Rozpoznawanie roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin w terapii ogrodniczej. Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.18
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia24
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2Przygotowanie do zajęć7
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RZS2_W01Dobiera gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w hortiterapii.
Treści programoweT-L-1Asortyment roślin ozdobnych dla hortiterapiij. Dobór drzew i krzewów owocowych dla celów hortiterapii. Dobór roślin leczniczych i warzywnych dla potrzeb hortiterapii.
T-T-1Analiza ogrodów terapeutycznych. Rozpoznawanie roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii.
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin w terapii ogrodniczej. Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dobiera podstawowe gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RZS2_U01Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w hortiterapii.
Treści programoweT-L-1Asortyment roślin ozdobnych dla hortiterapiij. Dobór drzew i krzewów owocowych dla celów hortiterapii. Dobór roślin leczniczych i warzywnych dla potrzeb hortiterapii.
T-T-1Analiza ogrodów terapeutycznych. Rozpoznawanie roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii.
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin w terapii ogrodniczej. Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje w stopniu podstawowym gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_RZS2_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w hortiterapii.
Treści programoweT-L-1Asortyment roślin ozdobnych dla hortiterapiij. Dobór drzew i krzewów owocowych dla celów hortiterapii. Dobór roślin leczniczych i warzywnych dla potrzeb hortiterapii.
T-T-1Analiza ogrodów terapeutycznych. Rozpoznawanie roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii.
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin w terapii ogrodniczej. Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0