Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Przechowywanie produktów ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przechowywanie produktów ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych.
W-3Student ma podstawową wiedzę z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami przechowywania warzyw i owoców.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-4Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).2
T-L-2Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej, prędkości i kierunku ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.2
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).2
6
wykłady
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.2
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.3
T-W-3Technologie przechowywania warzyw i owoców.4
T-W-4Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach6
A-L-2Czytanie wskazanej literatury4
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-4Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych5
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu2
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury21
A-W-3Przygotowanie do testu15
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów (raport)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych oraz warunków i sposobów ich przechowywania.
OG_1A_W04, OG_1A_W19C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4
OG_1A_C16_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
OG_1A_W19C-3T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_U06C-2, C-4T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
OG_1A_C16_U02
Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_U08C-4T-W-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-3, M-5, M-6S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_K01
Student potrafi pracować w zespole.
OG_1A_K05C-4T-L-1, T-L-3M-5, M-6S-3
OG_1A_C16_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
OG_1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
OG_1A_C16_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
OG_1A_K03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych oraz warunków i sposobów ich przechowywania.
2,0Student nie zna metod zbioru owoców i warzyw, procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student zna w stopniu podstawowym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student zna w stopniu dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
OG_1A_C16_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_C16_U02
Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole.
OG_1A_C16_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
5,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
OG_1A_C16_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.

Literatura podstawowa

  1. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
  2. Gajewski M., Przechowalnictwo warzyw, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
  3. Lange E., Ostrowski W., Przechowalnictwo owoców, PWRiL, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów. Wprowadzenie do przechowalnictwa, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia., Wydaw. AR, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).2
T-L-2Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej, prędkości i kierunku ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.2
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.2
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.3
T-W-3Technologie przechowywania warzyw i owoców.4
T-W-4Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.3
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach6
A-L-2Czytanie wskazanej literatury4
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-4Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych5
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu2
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury21
A-W-3Przygotowanie do testu15
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_W01Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych oraz warunków i sposobów ich przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
OG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami przechowywania warzyw i owoców.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Technologie przechowywania warzyw i owoców.
T-L-2Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej, prędkości i kierunku ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod zbioru owoców i warzyw, procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student zna w stopniu podstawowym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student zna w stopniu dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym metody zbioru owoców i warzyw, procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_W02Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
Treści programoweT-W-4Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_U01Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technologiami przechowywania warzyw i owoców.
C-4Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-3Technologie przechowywania warzyw i owoców.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej, prędkości i kierunku ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_U02Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Rozwiązywanie zadań
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Raport
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_K02Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami przechowywania warzyw i owoców.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-4Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Technologie przechowywania warzyw i owoców.
T-W-4Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej, prędkości i kierunku ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
5,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C16_K03Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami przechowywania warzyw i owoców.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Technologie przechowywania warzyw i owoców.
T-W-4Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.