Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
Sylabus przedmiotu Biomasa jako surowiec energetyczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomasa jako surowiec energetyczny | ||
Specjalność | pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biologia roslin energetycznych, uprawa roślin energetycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzy w zakresie technologii produkcji biomasy, jej pozyskiwania i możliwości jej wykorzystania jako źródła energii odnawialnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wiadomości wprowadzające. Definicje pojęć rolniczych i energetycznych, porównanie wartości opałowej różnych rodzajów biomasy i konwencjonalnych nośników energii. Podział roślin uprawnych (botaniczny, rolniczy) wykorzystywanych do produkcji biomasy na cele energetyczne. Ziemniak, topinambur, burak cukrowy, zboża (sorgo, kukurydza, triticale, zboża podstawowe) i pseudozboża jako surowce do produkcji bioetanolu: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Rzepak, lnianka, słonecznik, soja i inne rośliny oleiste jako surowce do produkcji biodiesla: skład chemiczny i kierunki użytkowania, wartość energetyczna plonu. Omówienie danych projektowych do opracowania technologii uprawy. Wieloletnie rośliny energetyczne (wierzba wiciowa, topola, brzoza, robinia, Pawlownia, ślazowiec pensylwański. róża wielokwiatowa. trawy wieloletnie: Miskant olbrzymi, Spartina preriowa, Lasecznica (Arundo) trzcinowate, Palczatka Gerarda i in. - znaczenie gospodarcze i możliwości wykorzystania jako biomasy opałowej. Surowce do produkcji biogazu rolniczego, wydajność i zawartość metanu. Charakterystyka właściwości biomasy energetycznej z drewna. | 20 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | - | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka biomasy. Zasoby energetyczne biomasy rolniczej w Polsce i ich rozmieszczenie. Produkcja, zapotrzebowanie i wykorzystanie biomasy: biomasa do produkcji bioetanolu (biometanolu, butanolu), biodiesla, biogazu, syngazu i biomasy opałowej. Rośliny dedykowane do celów energetycznych (jednoroczne i wieloletnie), charakterystyka botaniczna, ich pochodzenie i znaczenie, wymagania siedliskowe i klimatyczne, technologia uprawy oraz wielkośc plony w zależności od czynników przyrodniczych. Potencjalna wydajność energii i efektywność energetyczna. Znaczenie i wykorzystanie odpadów z produkcji biomasy - możliwości energetycznego wykorzystania słomy. Biomasa leśna, pozyskiwanie drewna. Szacunkowy plon i jego charakterystyka. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Podsumowujący Zaliczenie pisemne w formie konspektu dot. uprawy wybranego gatunku na cele energetyczne |
S-2 | Ocena formująca: Ciągła ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C03_W01 ma szeroką wiedzę dotyczącą wymagań uprawowych roślin energetycznych; | OZE_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C03_U01 potrafi zaplanować uprawę roślin energetycznych; | OZE_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C03_K01 jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; | OZE_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C03_W01 ma szeroką wiedzę dotyczącą wymagań uprawowych roślin energetycznych; | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę o biomasie jako surowcu energetycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C03_U01 potrafi zaplanować uprawę roślin energetycznych; | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie zaplanować uprawę roślin energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C03_K01 jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; | 2,0 | |
3,0 | Ogólnie interesuje się biomasą jako źródłem energii odnawialnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gradziuk P., Grzybek A., Kowalczyk K., Kościk B., Biopaliwa (ss. 160), Wieś Jutra, Warszawa, 2003
- Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graban Ł., Wieloletnie uprawy energetyczne, Wyd. Multico, Warszawa, 2012
- Bocian P., Golec T., Rakowski J., Nowoczesne technologie pozyskiwania i energetycznego wykorzystania biomasy., BIOB, Warszawa, 2010, ss. 463
- Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański, AR Lublin, Lublin, 1997, ss. 68
Literatura dodatkowa
- (red. A. Kotecki): Buzar M., Galek R., Góra J., Grzyś E., Hurej M., Kotecki A., Kozak M., Piszcz U., Pląskowska E., Pusz W., Sawicka-Sienkiewicz E., Spiak Z., Szlachta J., Twardowski J., Zalewski D., Zbroszczyk T., Zdrojewski Z., Uprawa miskanta olbrzymiego. Energetyczne i pozaenergetyczne możliwości wykorzystania słomy., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, Monografia pod. red. A. Koteckiego, ss. 186
- Stolarski M. J., Agrotechniczne i ekonomiczne aspekty produkcji biomasy wierzby krzewiastej (Salix spp.) jako surowca energetycznego., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2009, ss. 145