Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe i pojazdy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe i pojazdy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,80,33zaliczenie
wykładyW3 25 2,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,20,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
C-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa silnika spalinowego1
T-A-2Zasada działania silnika1
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI1
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS1
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania i układy chłodzenia1
T-A-8Ogólna budowa podwozia pojazdu1
T-A-9Układ kierowniczy1
T-A-10Układ hamulcowy1
T-A-11Sprzęgła1
T-A-12Skrzynie przekładniowe1
T-A-13Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-14Podnośnik hydrauliczny1
T-A-15Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi1
15
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.2
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika6
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika6
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu6
20
wykłady
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika2
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego1
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS3
T-W-6Toksyczność spalin2
T-W-7Doładowanie silników2
T-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego2
T-W-9Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym2
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego2
T-W-11Charakterystyka uciągu2
T-W-12Ustalenie mocy silnika2
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu1
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-3Konsultacje2
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń25
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów23
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C17_W01
ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
OZE_1A_W21C-1T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C17_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
OZE_1A_U12C-1T-A-2, T-A-3, T-A-10, T-A-13, T-A-8, T-A-11, T-A-9, T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-15, T-A-14, T-A-12, T-A-5, T-L-1, T-L-4M-2, M-3S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C17_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02C-1T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-9, T-A-10, T-A-13, T-A-8, T-A-11, T-A-9, T-A-15, T-A-14, T-A-12, T-L-1, T-L-4M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C17_W01
ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C17_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0
3,0potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C17_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
2,0
3,0rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985
  2. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa silnika spalinowego1
T-A-2Zasada działania silnika1
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI1
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS1
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania i układy chłodzenia1
T-A-8Ogólna budowa podwozia pojazdu1
T-A-9Układ kierowniczy1
T-A-10Układ hamulcowy1
T-A-11Sprzęgła1
T-A-12Skrzynie przekładniowe1
T-A-13Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-14Podnośnik hydrauliczny1
T-A-15Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.2
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika6
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika6
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika2
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego1
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS3
T-W-6Toksyczność spalin2
T-W-7Doładowanie silników2
T-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego2
T-W-9Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym2
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego2
T-W-11Charakterystyka uciągu2
T-W-12Ustalenie mocy silnika2
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu1
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów23
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C17_W01ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów, między innymi niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania silników spalinowych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, 3) racjonalnego stosowania pojazdów;
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-12Ustalenie mocy silnika
T-W-11Charakterystyka uciągu
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C17_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U12zna i rozumie budowę oraz zasadę działania silników spalinowych, orientuje się w zakresie problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy;
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-A-2Zasada działania silnika
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI
T-A-10Układ hamulcowy
T-A-13Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-8Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-11Sprzęgła
T-A-9Układ kierowniczy
T-A-7Układy smarowania i układy chłodzenia
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS
T-A-6Komory spalania
T-A-15Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi
T-A-14Podnośnik hydrauliczny
T-A-12Skrzynie przekładniowe
T-A-5Układy rozrządu silników
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C17_K01rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-12Ustalenie mocy silnika
T-W-11Charakterystyka uciągu
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-9Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym
T-A-10Układ hamulcowy
T-A-13Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-8Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-11Sprzęgła
T-A-9Układ kierowniczy
T-A-15Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi
T-A-14Podnośnik hydrauliczny
T-A-12Skrzynie przekładniowe
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0