Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka stosowana ze statystyką:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka stosowana ze statystyką
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,60,22zaliczenie
wykładyW2 20 1,40,45zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod matematycznych i statystycznych
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
C-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady wykorzystania równań różniczkowych zwyczajnych w zadaniach dotyczących OZE4
T-A-2Obliczanie zadań dotyczących rachunku niepewności pomiaru6
T-A-3Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja1
T-A-4Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja1
15
laboratoria
T-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych10
10
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych3
T-W-2Rachunek niepewności pomiaru2
T-W-3Wiadomości wstępne dotyczące statystyki matematycznej, charakterystyki próby2
T-W-4Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-5Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności2
T-W-6Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-7Metody porównań średnich - testy wielokrotne2
T-W-8Korelacja i regresja prosta2
T-W-9Testy nieparametryczne2
T-W-10Zasady opracowania wyników badań1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć3
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych5
A-A-4Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Konsultacje2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B05_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
OZE_1A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B05_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
OZE_1A_U05C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B05_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
OZE_1A_K02C-3T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B05_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B05_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B05_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007
  2. Mulas E., Rachunek niepewności pomiaru w pracowni fizycznej, OWPW, Warszawa, 2004
  3. Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika koszalińska, Koszalin, 1999
  2. Palczewski A., Równania różniczkowe zwyczajne., WNT, Warszawa, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady wykorzystania równań różniczkowych zwyczajnych w zadaniach dotyczących OZE4
T-A-2Obliczanie zadań dotyczących rachunku niepewności pomiaru6
T-A-3Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja1
T-A-4Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praca nad przykładami w programach komputerowych10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych3
T-W-2Rachunek niepewności pomiaru2
T-W-3Wiadomości wstępne dotyczące statystyki matematycznej, charakterystyki próby2
T-W-4Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-5Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności2
T-W-6Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-7Metody porównań średnich - testy wielokrotne2
T-W-8Korelacja i regresja prosta2
T-W-9Testy nieparametryczne2
T-W-10Zasady opracowania wyników badań1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć3
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B05_W01Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod matematycznych i statystycznych
Treści programoweT-W-3Wiadomości wstępne dotyczące statystyki matematycznej, charakterystyki próby
T-W-4Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-W-5Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności
T-W-6Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych
T-W-7Metody porównań średnich - testy wielokrotne
T-W-8Korelacja i regresja prosta
T-W-9Testy nieparametryczne
T-W-10Zasady opracowania wyników badań
T-W-1Podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych
T-W-2Rachunek niepewności pomiaru
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B05_U01Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U05potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-A-3Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja
T-A-4Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja
T-A-1Przykłady wykorzystania równań różniczkowych zwyczajnych w zadaniach dotyczących OZE
T-A-2Obliczanie zadań dotyczących rachunku niepewności pomiaru
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B05_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia
Treści programoweT-A-4Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0