Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
Sylabus przedmiotu Neutralizacja odpadów z instalacji OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Neutralizacja odpadów z instalacji OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii, fizjologii roślin, biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny zagrożeń środowiskowych związanych z odpadami z instalacji OZE i metodami ich neutralizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Skrining mikroorganizmów i selekcja roślin uczestniczących w neutralizacji odpadów z instalacji OZE. | 2 |
T-L-2 | Fitotoksyczne i zootoksyczne odziaływanie odpadów poprocesowych. | 2 |
T-L-3 | Enzymatyczna aktywność gleb zanieczyszczonych odpadami z instalacji OZE. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka odpadów powstających w instalacjach OZE. | 1 |
T-W-2 | Metody ograniczania ilości powstających odpadów poprocesowych i sposoby ich neutralizacji. | 2 |
T-W-3 | Ekotoksykologiczne metody oceny zagrożeń środowiskowych związanych z odpadami z instalacji OZE. Bioindykacja. Biotesty. | 3 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego. | 9 |
A-L-3 | Konsultacje. | 1 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 9 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 9 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC15_W01 Student zna metody neutralizacji odpadów z instalacji OZE jako sposobu ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. | OZE_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC15_U01 Student umie określić stopień zagrożenia wynikający z pojawienia się odpadów poprocesowych w środowisku i potrafi dobrać metodę ich neutralizacji. | OZE_2A_U11 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC15_K01 Student jest świadomy jak istotna jest aktualna wiedza w rozwiązywaniu problemów ochrony środowiska związanych z oddziaływaniem inwestycji i instalacji OZE, a ponadto jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. | OZE_2A_K02, OZE_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC15_W01 Student zna metody neutralizacji odpadów z instalacji OZE jako sposobu ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić metody neutralizacji odpadów z instalacji OZE bez ich dokładnej charakterystyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC15_U01 Student umie określić stopień zagrożenia wynikający z pojawienia się odpadów poprocesowych w środowisku i potrafi dobrać metodę ich neutralizacji. | 2,0 | |
3,0 | Sudent umie przeprowadzić biotesty, ale nie potrafi dopasować metod do rodzaju odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC15_K01 Student jest świadomy jak istotna jest aktualna wiedza w rozwiązywaniu problemów ochrony środowiska związanych z oddziaływaniem inwestycji i instalacji OZE, a ponadto jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość tego jak istotna jest aktualna wiedza dotycząca metod ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
- Zakrzewski S., Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 2002
- Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy środowiskowej, SGGW, Warszawa, 2010
- Małgorzata Wierzbicka, Ekotoksykologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006