Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Energetyczne wykorzystanie mórz i oceanów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyczne wykorzystanie mórz i oceanów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,20,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,80,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z geografii i matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu wykorzystania energii mórz i oceanów.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod obliczania podstawowych systemów konwersji energii mórz i oceanów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.2
T-A-2Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.2
T-A-3Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.2
6
wykłady
T-W-1Potencjał surowcowy i ogólne zagadnienia energii fal. Przegląd rynku światowego i polskiego.2
T-W-2Opis technologii konwerterów energii fal. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.2
T-W-3Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią pływów. Przegląd rynku światowego i polskiego.1
T-W-4Opis technologii konwerterów energii pływów. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.1
T-W-5Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią prądów morskich. Przegląd rynku światowego i polskiego.1
T-W-6Opis technologii konwerterów energii prądów morskich. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.1
T-W-7Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią z rużnic w zasoleniu wody. Przegląd rynku światowego i polskiego.2
T-W-8Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z konwersją energii teermicznej oceanów. Przegląd rynku światowego i polskiego.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia12
A-A-3Konsultacje2
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O06-1_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
OZE_1A_W12C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
OZE_1A_O06-1_W02
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii mórz i oceanów. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii mórz i oceanów w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić systemy pozyskania tej energii.
OZE_1A_W12C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O06-1_U01
Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru.
OZE_1A_U14C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1
OZE_1A_O06-1_U02
Student potrafi wykonać obliczenia głównych elementów urządzeń do pozyskiwania energii z mórz i oceanów, zna zasadę ich działania, potrafi wyznaczyć bilans energetyczny wybranych urządzeń do pozyskania energii z mórz i oceanów.
OZE_1A_U14C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O06-1_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
OZE_1A_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O06-1_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania energii wiatru
3,0W stopniu podstawowym definiuje pojęcia związane z energią wiatrową
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_O06-1_W02
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii mórz i oceanów. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii mórz i oceanów w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić systemy pozyskania tej energii.
2,0
3,0W stopniu podstawowym definiuje pojęcia związane z wykorzystaniem energii mórz i oceanów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O06-1_U01
Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru.
2,0
3,0W stopniu podstawowym student potrafi wykonać projekt instalacji wykorzystującej energię wiatru.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_O06-1_U02
Student potrafi wykonać obliczenia głównych elementów urządzeń do pozyskiwania energii z mórz i oceanów, zna zasadę ich działania, potrafi wyznaczyć bilans energetyczny wybranych urządzeń do pozyskania energii z mórz i oceanów.
2,0
3,0W stopniu podstawowym student potrafi wykonać obliczenia wybranej instalacji wykorzystującej energię mórz i oceanów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O06-1_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytej umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grażyna Jastrzębska, Energia ze żródeł odnowialnych i jej wykorzystnie, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017
  2. Bartłomiej Igliński, Roman Buczkowski, Marcin Cichosz, Paweł Rzymyszkiewicz, Technologie Hydroenergetyczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.2
T-A-2Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.2
T-A-3Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potencjał surowcowy i ogólne zagadnienia energii fal. Przegląd rynku światowego i polskiego.2
T-W-2Opis technologii konwerterów energii fal. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.2
T-W-3Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią pływów. Przegląd rynku światowego i polskiego.1
T-W-4Opis technologii konwerterów energii pływów. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.1
T-W-5Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią prądów morskich. Przegląd rynku światowego i polskiego.1
T-W-6Opis technologii konwerterów energii prądów morskich. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.1
T-W-7Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią z rużnic w zasoleniu wody. Przegląd rynku światowego i polskiego.2
T-W-8Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z konwersją energii teermicznej oceanów. Przegląd rynku światowego i polskiego.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia12
A-A-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O06-1_W01Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu wykorzystania energii mórz i oceanów.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod obliczania podstawowych systemów konwersji energii mórz i oceanów
Treści programoweT-W-1Potencjał surowcowy i ogólne zagadnienia energii fal. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-2Opis technologii konwerterów energii fal. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.
T-W-3Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią pływów. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-4Opis technologii konwerterów energii pływów. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.
T-W-5Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią prądów morskich. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-6Opis technologii konwerterów energii prądów morskich. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.
T-W-7Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią z rużnic w zasoleniu wody. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-8Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z konwersją energii teermicznej oceanów. Przegląd rynku światowego i polskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania energii wiatru
3,0W stopniu podstawowym definiuje pojęcia związane z energią wiatrową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O06-1_W02Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii mórz i oceanów. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii mórz i oceanów w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić systemy pozyskania tej energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu wykorzystania energii mórz i oceanów.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod obliczania podstawowych systemów konwersji energii mórz i oceanów
Treści programoweT-W-1Potencjał surowcowy i ogólne zagadnienia energii fal. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-2Opis technologii konwerterów energii fal. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.
T-W-3Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią pływów. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-4Opis technologii konwerterów energii pływów. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.
T-W-5Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią prądów morskich. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-6Opis technologii konwerterów energii prądów morskich. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.
T-W-7Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią z rużnic w zasoleniu wody. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-8Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z konwersją energii teermicznej oceanów. Przegląd rynku światowego i polskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym definiuje pojęcia związane z wykorzystaniem energii mórz i oceanów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O06-1_U01Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod obliczania podstawowych systemów konwersji energii mórz i oceanów
Treści programoweT-A-1Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.
T-A-2Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.
T-A-3Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym student potrafi wykonać projekt instalacji wykorzystującej energię wiatru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O06-1_U02Student potrafi wykonać obliczenia głównych elementów urządzeń do pozyskiwania energii z mórz i oceanów, zna zasadę ich działania, potrafi wyznaczyć bilans energetyczny wybranych urządzeń do pozyskania energii z mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod obliczania podstawowych systemów konwersji energii mórz i oceanów
Treści programoweT-A-1Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.
T-A-2Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.
T-A-3Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym student potrafi wykonać obliczenia wybranej instalacji wykorzystującej energię mórz i oceanów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O06-1_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu wykorzystania energii mórz i oceanów.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod obliczania podstawowych systemów konwersji energii mórz i oceanów
Treści programoweT-A-1Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.
T-A-2Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.
T-A-3Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.
T-W-1Potencjał surowcowy i ogólne zagadnienia energii fal. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-2Opis technologii konwerterów energii fal. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii fal.
T-W-3Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią pływów. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-4Opis technologii konwerterów energii pływów. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii pływów.
T-W-5Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią prądów morskich. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-6Opis technologii konwerterów energii prądów morskich. Obliczenia głównych elementów układu konwersji energii prądów morskich.
T-W-7Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z energią z rużnic w zasoleniu wody. Przegląd rynku światowego i polskiego.
T-W-8Potencjał zasobów i ogólne zagadnienia związane z konwersją energii teermicznej oceanów. Przegląd rynku światowego i polskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytej umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0