Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Ogniwa paliwowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogniwa paliwowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę z fizyki, chemii i elektrotechniki na poziomie szkoły wyższej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zastosowaniem ogniw paliwowych oraz z zagadnieniami związanymi z nowoczesnymi sposobami pozyskiwania, magazynowania i wykorzystania wodoru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie podstawowych parametrów ogniw paliwowych z membraną polimerową w zależności od ciśnienia wodoru, temperatury pracy ogniwa. | 3 |
T-L-2 | Wpływ zmiany wartości obciążenia na sprawność i zużycie paliwa pracującego ogniwa paliwowego. | 1 |
T-L-3 | Bilans energetyczny i ekonomiczny pracującego ogniwa paliwowego. | 2 |
T-L-4 | Ocena efektywności pracy mikrobiologicznego ogniwa paliwowego. | 2 |
T-L-5 | Pisemne zaliczenie formy zajęć. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy technologii wodorowych, elektroliza, reforming, magazynowanie i transport wodoru. Wodór jako magazyn energii OZE. | 1 |
T-W-2 | Ogniwa paliwowe - rozwój technologii, rodzaje ogniw paliwowych i ich właściwości. | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie ogniw paliwowych. | 2 |
T-W-4 | Biologiczne ogniwa paliwowe. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne formy zajęć. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 29 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 24 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie formy zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O05-1_W01 Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych | OZE_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
OZE_1A_O05-1_W02 Student ma wiedzę w zakresie ogniw paliwowych i technologii wodorowych. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O05-1_U01 Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną | OZE_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
OZE_1A_O05-1_U02 Student umie wykonać ćwiczenia laboratoryjne i obliczenia związane z wykorzystaniem ogniw paliwowych. | OZE_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O05-1_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
OZE_1A_O05-1_K02 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności na dalszych etapach kształcenia oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O05-1_W01 Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu charakterystyki promieniowania słonecznego oraz budowy prostych instalacji solarnych. |
3,0 | Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych. | |
3,5 | Student ma wiedzę na poziomie zadowalającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
4,0 | Student ma wiedzę na poziomie dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
4,5 | Student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
5,0 | Student ma wiedzę na poziomie wyróżniającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
OZE_1A_O05-1_W02 Student ma wiedzę w zakresie ogniw paliwowych i technologii wodorowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę ogniw paliwowych i technologii wodorowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O05-1_U01 Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną | 2,0 | Student nie umie wykonać obliczeń dla prostej instalacji solarnej. |
3,0 | Student w stopniu dostecznym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalajacym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżniającym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
OZE_1A_O05-1_U02 Student umie wykonać ćwiczenia laboratoryjne i obliczenia związane z wykorzystaniem ogniw paliwowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostecznym wykorzystuje wiedzę o ogniwach paliwowych w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O05-1_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżnijącym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
OZE_1A_O05-1_K02 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności na dalszych etapach kształcenia oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2014, 4, ISBN: 978-83-63623-57-9
- Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2021, 2, ISBN: 978-83-01-21610-8
- Ryszard Tytko, Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej., Eco Investment, Gdynia, 2021, 14, ISBN: 978-83-8111-205-5