Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Polityka ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę o systemie prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, szacowania szkód w środowisku, odpowiedzialności w ochronie środowiska oraz w zakresie ochrony przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach. |
C-3 | Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej | 3 |
T-A-2 | Formy interwencjonizmu państwa | 3 |
T-A-3 | Planowanie strategiczne w ochronie środowiska | 4 |
T-A-4 | Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii) | 5 |
T-A-5 | Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów | 2 |
T-A-6 | Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska) | 4 |
T-A-7 | Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych | 2 |
T-A-8 | Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej | 2 |
T-A-9 | Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi | 4 |
T-A-10 | Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce; | 2 |
T-W-2 | Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną; | 2 |
T-W-3 | Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady. | 2 |
T-W-4 | Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska | 4 |
T-W-5 | Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska | 2 |
T-W-6 | Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej; | 2 |
T-W-7 | Podział kompetencji w realizacji założeń polityki ekologicznej państwa. Odpowiedzialność w ochronie środowiska. | 2 |
T-W-8 | Polityka ekologiczna w przedsiębiorstwie, studium przypadku; | 2 |
T-W-9 | Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 30 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach | 6 |
A-A-4 | praca z platformą e-learningową | 7 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 20 |
A-W-2 | przygotowanie się do dyskusji z treści wykładowych | 6 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa. |
M-2 | metody aktywizujące, |
M-3 | metody przypadków i metod sytuacyjnych. |
M-4 | metody pogadanek |
M-5 | przedstawienie sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze. |
S-3 | Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata, |
S-4 | Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych, |
S-5 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, |
S-6 | Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz |
S-7 | Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu. |
S-9 | Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze. |
S-10 | Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata, |
S-11 | Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych, |
S-12 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, |
S-13 | Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz |
S-14 | Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_W01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. | OS_2A_W04, OS_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_U01 Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa. | OS_2A_U03, OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U09, OS_2A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-A-7, T-A-9 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_K01 Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-9, T-A-4 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_W01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_U01 Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_K01 Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
- Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
- red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
- red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
- Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
- Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Wenchao Wu, Tomoko Hasegawa, Haruka Ohashi, Naota Hanasaki, Jingyu Liu, Tetsuya Matsui, Shinichiro Fujimori, Toshihiko Masui, Kiyoshi Takahashi, Global advanced bioenergy potential under environmental protection policies and societal transformation measures, Bioenergy Volume11, Issue 9 Pages 1041-1055, -, 2019, -, -
- Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997
- Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997