Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Metale ciężkie w środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metale ciężkie w środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem jest poznanie zagrożeń wynikających z nagromadzania się metali ciężkich w środowisku. Nabycie umiejętności oceny stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi środowiska przyrodniczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena chemicznego zanieczyszczenia gleby i roślin | 2 |
T-A-2 | Sposoby ograniczania przedostawania się metali ciężkich do organizmów. | 2 |
T-A-3 | Ocena zanieczyszczenia wód metalami ciężkimi (wody podziemne, rzeki, jeziora, morza). | 2 |
T-A-4 | Metody analizy zawartości metali ciężkich w próbkach środowiskowych . | 2 |
T-A-5 | Ocena zawartości pierwiastków śladowych w żywności. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metale ciężkie. Budowa Ziemi i skład chemiczny jej zewnętrznych sfer. | 1 |
T-W-2 | Źródła metali ciężkich i ich zagrożenie dla środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem środowiska Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-W-3 | Metale ciężkie w łańcuchu nośnik metalu – gleba – roślina i skutki wywołane podwyższeniem zawartości metali ciężkich w organizmach żywych. | 3 |
T-W-4 | Metody oznazania zawartości metali ciężkich. Sposoby ograniczania akumulacji metali ciężkich w środowisku przyrodniczym oraz metody oczyszczania różnych elementów środowiska z nadmiernej ilości metali ciężkich. | 5 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O03-1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zcharakteryzować główne źródła zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi oraz określić wpływ ich akumulacji na żywe organizmy. | OS_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O03-1_U01 Student potrafi ocenić stopień zanieczyszczenia metalami ciężkimi wody, gleby. Zna metody oznaczania zawartości metali ciężkich. | OS_2A_U07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O03-1_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zawartość metali ciężkich w środowisku. Potrafi zaproponować działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom akumulacji metali ciężkich w wybranych elementach środowiska przyodniczego. | OS_2A_K04, OS_2A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O03-1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zcharakteryzować główne źródła zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi oraz określić wpływ ich akumulacji na żywe organizmy. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O03-1_U01 Student potrafi ocenić stopień zanieczyszczenia metalami ciężkimi wody, gleby. Zna metody oznaczania zawartości metali ciężkich. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O03-1_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zawartość metali ciężkich w środowisku. Potrafi zaproponować działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom akumulacji metali ciężkich w wybranych elementach środowiska przyodniczego. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzegorz Formicki, Metale ciężkie w środowisku wodnym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków, Kraków, 2010
- Jerzy Cabała, Metale ciężkie w środowisku glebowym olkuskiego rejonu eksploatacji rud Zn-Pb, Wydawnictwo UŚ, Wrocław, 2009
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Pierwiastki śladowe w środowisku biologicznym, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1979
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004