Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Rekultywacja leśna i zadrzewieniowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja leśna i zadrzewieniowa
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,40,38zaliczenie
wykładyW2 10 0,60,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z gospodarki leśnej i ochrony środowiska przyrodniczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej rekultywacji wykorzystując zalesienia i zadrzewienia
C-2Nabycie umiejętności przez Studentów rozpoznawania czynników zagrażających poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rekultywacja i zalesienia na wybranych obszarach zdegradowanych – praca z mapą.2
T-A-2Plantacje drzew szybko rosnących na terenach rekultywowanych – jeden ze sposobów zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.2
T-A-3Dobór drzew i krzewów do zalesiania. Gatunki rodzime i obce oraz rzadkie i ginące (projekt).2
T-A-4Znaczenie zadrzewień i lasów jako korytarzy ekologicznych na obszarach zdegradowanych.2
T-A-5Ocena przydroży pod katem prawidłowości nasadzeń. Zaliczenie części ćwiczeniowej przedmiotu.2
10
wykłady
T-W-1Międzynarodowe ustalenia w ramach Unii Europejskiej o rekultywacji obszarów zdegradowanych. Funkcje ekologiczne i ekonomiczne lasów z uwzględnieniem nowych metod rekultywacji.2
T-W-2Znaczenie zalesień i rekultywacja gruntów porolnych – sposobem do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-3Dobór właściwych gatunków drzew i krzewów przy rekultywacji gruntów.2
T-W-4Zalesianie gruntów porolnych – popełniane błędy – konieczność waloryzacji przyrodniczej tych obszarów przed ustaleniem sposobu ich rekultywacji.2
T-W-5Rekultywacja gleb antropogenicznych przy nasadzeniach przydrożnych. Zaliczenie pisemne części wykładowej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
10
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach10
A-W-2Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu3
A-W-3konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność Studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-rek_W06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafłi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
OS_2A_W06C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-rek_U02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz będzie posiadał umiejętność oceny stanu i zagrożeń środowiska
OS_2A_U02C-1, C-2T-W-3, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-rek_K04
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metode rekultywacji danego siedliska.
OS_2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-rek_W06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafłi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
2,0Student nie potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody
3,5Student w niewielkim stopniu potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
4,5Student w stopniu dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu świadomej poprawy jakości życia człowieka.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-rek_U02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz będzie posiadał umiejętność oceny stanu i zagrożeń środowiska
2,0Student nie posiada umiejętności pozyskiwania informacji o środowisku glebowym
3,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz nie posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
3,5Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz w niewielkim stopniu posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
4,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz w stopniu dobrym posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-rek_K04
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metode rekultywacji danego siedliska.
2,0Student nie potrafi podjąć decyzji o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska
3,0Student potrafi podejmować w nieznacznym stopniu decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska
3,5Student potrafi podejmować w nieznacznym stopniu decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.
4,0Student potrafi podejmować w stopniu dobrym decyzje o sposobach oceny stanu środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.
4,5Student potrafi podejmować w stopniu dobrym decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.
5,0Student potrafi podejmować w stopniu bardzo dobrym decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.

Literatura podstawowa

  1. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999, I
  2. Robert Borek, Jakub Józefczuk, Irena Krukowska-Szopa, Anna Kujawa, Krzysztof Kujawa, Paweł Śliwa, Piotr Tyszko-Chmielowiec, Kamil Witkoś-Gnach, Jacek Zajączkowski, Zadrzewienia na obszarach wiejskich – dobre praktyki i rekomendacjek, Fundacja ekorozwoju, -, 2019, -, -
  3. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa., 2008, II, -
  4. Nietrzeba-Marcinonis J., Górecki R., Tworzenie ekosystemu leśnego jako efekt przeprowadzonych prac rekultywacyjnych., Mat. Symp. PGE KWB Turów, 246–256, Bogatynia, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Morcinek, Andrzej, Rekultywacja leśna terenu wyrobisk po eksploatacji piasków na przykładzie skarpy 20/III w polu II Kopalni Piasku „Szczakowa", Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwienr 10, 17--25, Katowice, 2021, -, -
  2. Ostręga A., Uberman R., Stołek Ł., Muzykiewicz B., Koncepcja rekultywacji i docelowego zagospodarowania kopalni wapienia „KUJAWY”., Prace Naukowe Instytutu Górnictwa 132 Politechniki Wrocławskiej, Studia i Materia. 39., Wrocław, 2011
  3. Malewski J. (red.)., Zagospodarowanie wyrobisk, Oficyna Wyd. Politech. 42., Wrocław, 1999
  4. Puchniarski T. H., Zalesienia porolne., PWRiL, Warszawa., 2000
  5. Tomanek J., Botanika leśna., PWRiL, Warszawa, 1997
  6. Zając S., Gil W. (red.), Zalesienia w Europie, IBL, Warszawa., 2003
  7. Zajączkowski K., Dobór drzew i krzewów do zadrzewień na obszarach wiejskich, IBL, Warszawa., 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rekultywacja i zalesienia na wybranych obszarach zdegradowanych – praca z mapą.2
T-A-2Plantacje drzew szybko rosnących na terenach rekultywowanych – jeden ze sposobów zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.2
T-A-3Dobór drzew i krzewów do zalesiania. Gatunki rodzime i obce oraz rzadkie i ginące (projekt).2
T-A-4Znaczenie zadrzewień i lasów jako korytarzy ekologicznych na obszarach zdegradowanych.2
T-A-5Ocena przydroży pod katem prawidłowości nasadzeń. Zaliczenie części ćwiczeniowej przedmiotu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Międzynarodowe ustalenia w ramach Unii Europejskiej o rekultywacji obszarów zdegradowanych. Funkcje ekologiczne i ekonomiczne lasów z uwzględnieniem nowych metod rekultywacji.2
T-W-2Znaczenie zalesień i rekultywacja gruntów porolnych – sposobem do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-3Dobór właściwych gatunków drzew i krzewów przy rekultywacji gruntów.2
T-W-4Zalesianie gruntów porolnych – popełniane błędy – konieczność waloryzacji przyrodniczej tych obszarów przed ustaleniem sposobu ich rekultywacji.2
T-W-5Rekultywacja gleb antropogenicznych przy nasadzeniach przydrożnych. Zaliczenie pisemne części wykładowej.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach10
A-W-2Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu3
A-W-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D04-rek_W06Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafłi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej rekultywacji wykorzystując zalesienia i zadrzewienia
C-2Nabycie umiejętności przez Studentów rozpoznawania czynników zagrażających poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.
Treści programoweT-W-2Znaczenie zalesień i rekultywacja gruntów porolnych – sposobem do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
T-W-5Rekultywacja gleb antropogenicznych przy nasadzeniach przydrożnych. Zaliczenie pisemne części wykładowej.
T-A-1Rekultywacja i zalesienia na wybranych obszarach zdegradowanych – praca z mapą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody
3,5Student w niewielkim stopniu potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
4,5Student w stopniu dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu świadomej poprawy jakości życia człowieka.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi kształtować znieształcony antropogenicznie potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D04-rek_U02Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz będzie posiadał umiejętność oceny stanu i zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej rekultywacji wykorzystując zalesienia i zadrzewienia
C-2Nabycie umiejętności przez Studentów rozpoznawania czynników zagrażających poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.
Treści programoweT-W-3Dobór właściwych gatunków drzew i krzewów przy rekultywacji gruntów.
T-A-3Dobór drzew i krzewów do zalesiania. Gatunki rodzime i obce oraz rzadkie i ginące (projekt).
T-A-4Znaczenie zadrzewień i lasów jako korytarzy ekologicznych na obszarach zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pozyskiwania informacji o środowisku glebowym
3,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz nie posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
3,5Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz w niewielkim stopniu posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
4,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz w stopniu dobrym posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność pozyskiwania informacji o środowisku glebowym oraz posiada umiejętności oceny stanu i zagrożeń środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D04-rek_K04Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metode rekultywacji danego siedliska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej rekultywacji wykorzystując zalesienia i zadrzewienia
C-2Nabycie umiejętności przez Studentów rozpoznawania czynników zagrażających poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.
Treści programoweT-W-2Znaczenie zalesień i rekultywacja gruntów porolnych – sposobem do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
T-W-5Rekultywacja gleb antropogenicznych przy nasadzeniach przydrożnych. Zaliczenie pisemne części wykładowej.
T-A-1Rekultywacja i zalesienia na wybranych obszarach zdegradowanych – praca z mapą.
T-A-5Ocena przydroży pod katem prawidłowości nasadzeń. Zaliczenie części ćwiczeniowej przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć decyzji o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska
3,0Student potrafi podejmować w nieznacznym stopniu decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska
3,5Student potrafi podejmować w nieznacznym stopniu decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.
4,0Student potrafi podejmować w stopniu dobrym decyzje o sposobach oceny stanu środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.
4,5Student potrafi podejmować w stopniu dobrym decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.
5,0Student potrafi podejmować w stopniu bardzo dobrym decyzje o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska wybierając odpowiednia metodę rekultywacji danego siedliska.