Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,60,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,40,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z biologii, geografii i meteorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
C-3Poznanie sposobów oceny i opracowania warunków biometeorologicznych dla różnych potrzeb w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych2
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-3Zastosowanie programu BioKlima do oceny warunków bioklimatycznych.6
10
wykłady
T-W-1Bezpośrednie i pośrednie odziaływanie klimatu na zdrowie. Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne, chemiczne2
T-W-2Klimatyczne uwarunkowania zachorowalności i umieralności w Polsce. Wpływ czynników antropogenicznych na zdrowie człowieka (zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i metalami ciężkimi, hałas). Choroby klimatozależne. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-3Bilans cieplny człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka.3
T-W-4Terapeutyczne właściwości klimatu. Klimat a rekreacja, turystyka i sport. Klimatyczne uwarunkowania życia w mieście. Klimatologiczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych (np. klimat miasta, kliimat lasu, klimat obszarów górskich i morskich, uzdrowiska).5
T-W-5Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu i Regiony bioklimatyczne.1
T-W-6Zmiany klimatu a warunki bioklimatyczne. Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce: stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach. Wykonanie opracowań w trakcie ćwiczeń i zaliczenie każdego opracowania10
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-3Cwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów np. test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_W01
Zna i rozumie związki między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
OS_2A_W01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_U04
Potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości
OS_2A_U04C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_K01
Jest gotów do określenia wpływu warunków pogodowych na zdrowie człowieka oraz wyboru metod oceny tych warunków.
OS_2A_K01C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_W01
Zna i rozumie związki między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_U04
Potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_K01
Jest gotów do określenia wpływu warunków pogodowych na zdrowie człowieka oraz wyboru metod oceny tych warunków.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tomczyk A., Bednorz E., Regional and seasonal variability in human thermal stress in Poland, Theoretical and Applied Climatology, 2023
  2. Błażejczyk K., Baranowski J., Błażejczyk, Anna, Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce : stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku, IGiPZ PAN, 2015
  3. Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015, drugie, rozszerzone
  4. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013, 2
  5. Błażejczyk K., Kunert A., Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2011, monografie 1
  6. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4

Literatura dodatkowa

  1. Mąkosza A., Bioclimatic conditions and thermal seasons of the year in Szczecin, Geographia Polonica 94(2):283-299, 2021
  2. praca zbiorowa, Wplyw zanieczyszczenia powietrza na zdrowie ludnosci w obszarze polsko-czeskiego pogranicza, Vydal, 2020
  3. Kuchcik M.,, Błażejczyk T., Szmyd P., Milewski P., Błażejczyk A., Baranowski J., Potencjał leczniczy klimatu Polski, IGiPZ PAN, Wyd. Akademickie Sedno, Warszawa, 2013
  4. Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999
  5. tematyczne publikacje naukowe - artykuły

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych2
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-3Zastosowanie programu BioKlima do oceny warunków bioklimatycznych.6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpośrednie i pośrednie odziaływanie klimatu na zdrowie. Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne, chemiczne2
T-W-2Klimatyczne uwarunkowania zachorowalności i umieralności w Polsce. Wpływ czynników antropogenicznych na zdrowie człowieka (zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i metalami ciężkimi, hałas). Choroby klimatozależne. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-3Bilans cieplny człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka.3
T-W-4Terapeutyczne właściwości klimatu. Klimat a rekreacja, turystyka i sport. Klimatyczne uwarunkowania życia w mieście. Klimatologiczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych (np. klimat miasta, kliimat lasu, klimat obszarów górskich i morskich, uzdrowiska).5
T-W-5Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu i Regiony bioklimatyczne.1
T-W-6Zmiany klimatu a warunki bioklimatyczne. Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce: stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach. Wykonanie opracowań w trakcie ćwiczeń i zaliczenie każdego opracowania10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C09_W01Zna i rozumie związki między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów oceny i opracowania warunków biometeorologicznych dla różnych potrzeb w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
Treści programoweT-W-2Klimatyczne uwarunkowania zachorowalności i umieralności w Polsce. Wpływ czynników antropogenicznych na zdrowie człowieka (zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i metalami ciężkimi, hałas). Choroby klimatozależne. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.
T-W-1Bezpośrednie i pośrednie odziaływanie klimatu na zdrowie. Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne, chemiczne
T-W-3Bilans cieplny człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka.
T-W-4Terapeutyczne właściwości klimatu. Klimat a rekreacja, turystyka i sport. Klimatyczne uwarunkowania życia w mieście. Klimatologiczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych (np. klimat miasta, kliimat lasu, klimat obszarów górskich i morskich, uzdrowiska).
T-W-5Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu i Regiony bioklimatyczne.
T-W-6Zmiany klimatu a warunki bioklimatyczne. Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce: stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów np. test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C09_U04Potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów oceny i opracowania warunków biometeorologicznych dla różnych potrzeb w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
Treści programoweT-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
T-A-3Zastosowanie programu BioKlima do oceny warunków bioklimatycznych.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-3Cwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C09_K01Jest gotów do określenia wpływu warunków pogodowych na zdrowie człowieka oraz wyboru metod oceny tych warunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów oceny i opracowania warunków biometeorologicznych dla różnych potrzeb w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
Treści programoweT-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
T-A-3Zastosowanie programu BioKlima do oceny warunków bioklimatycznych.
T-W-2Klimatyczne uwarunkowania zachorowalności i umieralności w Polsce. Wpływ czynników antropogenicznych na zdrowie człowieka (zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i metalami ciężkimi, hałas). Choroby klimatozależne. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.
T-W-1Bezpośrednie i pośrednie odziaływanie klimatu na zdrowie. Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne, chemiczne
T-W-3Bilans cieplny człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka.
T-W-4Terapeutyczne właściwości klimatu. Klimat a rekreacja, turystyka i sport. Klimatyczne uwarunkowania życia w mieście. Klimatologiczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych (np. klimat miasta, kliimat lasu, klimat obszarów górskich i morskich, uzdrowiska).
T-W-5Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu i Regiony bioklimatyczne.
T-W-6Zmiany klimatu a warunki bioklimatyczne. Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce: stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-3Cwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów np. test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0