Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska |
C-2 | ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć | 2 |
T-A-2 | Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego | 2 |
T-A-3 | Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych | 2 |
T-A-4 | Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu | 2 |
T-A-5 | Opis efektów ekologicznych inwestycji | 2 |
T-A-6 | Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji | 3 |
T-A-7 | Montaż finansowy inwestycji | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-2 | Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-3 | Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych. | 2 |
T-W-4 | Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne | 2 |
T-W-5 | Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy. | 4 |
T-W-6 | Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych | 5 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do panelu dyskusyjnego | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | anegdota |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | metoda projwktów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym. | OS_1A_W14, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej. | OS_1A_U06, OS_1A_U08, OS_1A_U09, OS_1A_U10, OS_1A_U11, OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_K01 student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując | OS_1A_K07, OS_1A_K06, OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i sposobów ich rozwiązywania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_K01 student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze, ale posługje się niedoskonałą argumentacją swoich opinii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- System wsparcia finansowego NFOŚiGW i WFOŚiGW, 2023
- Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Perspektywa finansowa - bieżące założenia do projektów, Urząd Marszałkowski, 2023
Literatura dodatkowa
- Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2007