Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceny oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady kwalifikacji przedsięwzięć. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy. | 4 |
T-A-2 | Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postepowaniu lokalizacyjnym. | 8 |
T-A-3 | Metody stosowane w prognozowaniu zmian w środowisku dla ocen oddziaływania na środowisko | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota oceny oddziaływania na środowisko | 2 |
T-W-2 | Udział społeczeństwa w postępowaniu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko | 2 |
T-W-3 | Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. | 4 |
T-W-4 | Procedury postępowania w sprawie ocen oddziaływania na środowisko | 6 |
T-W-5 | Aspekty środowiskowe w procedurach ocen oddziaływania na środowisko wynikające z obowiązku spełniania wytycznych Komisji Europejskiej. | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie tematyki przedmiotu | 5 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Praca w zespołach 2-3 osobowych |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D17_W01 W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko. | OS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
OS_1A_D17_W02 W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ | OS_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D17_U01 Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku | OS_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-3 | M-4 | S-1 |
OS_1A_D17_U03 Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | OS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-A-2 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D17_K01 W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska. | OS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4 | S-1 |
OS_1A_D17_K02 W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe | OS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-4, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4 | S-1 |
OS_1A_D17_K03 Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-A-2 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D17_W01 W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_D17_W02 W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ | 2,0 | |
3,0 | student zna częśc aktów prawnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D17_U01 Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku | 2,0 | |
3,0 | student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_D17_U03 Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | 2,0 | |
3,0 | student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D17_K01 W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska. | 2,0 | |
3,0 | student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_D17_K02 W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | student pracuje w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_D17_K03 Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz.1227 z póź. zm.), 2008
- Krystek J., Ocena oddziaływania na środowisko, Warszawa, 2022
- Rakoczy Bartosz (red.), Oceny oddziaływania na środowisko w praktyce, Wolters Kluwer, 2017
- Barczak A., Łazor M., Ogonowska A., Oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim, Wolters Kluwer, 2018
- Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby Ocen Oddziaływania na Środowisko, EkoKonsult, Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Jendrośka J., Bar M., Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne wymagania prawne ochrony środowiak w procesie inwestycyjnym., Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2009
- Bar M., Jendrośka J., Prawo ochrony środowiska. Podręcznik., Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2005
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 z póź. zm.), 2004