Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska. |
C-2 | Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko. |
C-3 | Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia | 2 |
T-A-2 | Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie oraz w gospodarce człowieka. | 2 |
T-A-3 | Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku | 2 |
T-A-4 | Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia | 2 |
T-A-5 | Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie | 2 |
T-W-2 | Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia. | 4 |
T-W-4 | Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska. | 2 |
T-W-5 | Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze. | 1 |
T-W-6 | Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | praca własna | 8 |
A-A-3 | prezentacja | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Inwentaryzacja, identyfikacja i prezentacja fauny wystepującej na badanym terenie | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne zgłębianie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Film |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Ekspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B06_W01 Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia. | OS_1A_W01, OS_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OS_1A_B06_W02 Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją. | OS_1A_W08, OS_1A_W09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B06_U01 Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski. | OS_1A_U06, OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
OS_1A_B06_U02 Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji. | OS_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B06_K02 Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny. | OS_1A_K05, OS_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B06_W01 Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia. | 2,0 | |
3,0 | Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B06_W02 Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B06_U01 Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski. | 2,0 | |
3,0 | Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B06_U02 Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji. | 2,0 | |
3,0 | wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B06_K02 Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2012, Tom 1 i 2
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Ssaki, PWN, Warszawa, 2020, Tom 3
- Reece J.B., Campbell N.A. i in., Biologia Campbella, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016
Literatura dodatkowa
- Jurga Cz., Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2005
- Czerniejewski P, Czerniawski R., Ryby morskie i słodkowodne Polski, Wydawnictwo Naukowe FREL., Nowy Dwór Mazowiecki, 2016
- Głowaciński Z., Sura P., Atlas płazów i gadów Polski. Status – rozmieszczenie – ochrona z kluczami do oznaczania., PWN, Warszawa, 2018
- Kostrowicki A.S., Geografia biosfery, PWN, Warszawa, 1999
- Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska Tom 1. Ekosystemy lądowe. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2013
- Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska Tom 2. Ekosystemy wodne. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2013