Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza matematyczna z elementami algebry:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza matematyczna z elementami algebry
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie granic ciągów2
T-A-2Obliczanie granic funkcji2
T-A-3Obliczanie pochodnych funkcji, działania na pochodnych, reguła de l'Hospitala6
T-A-4Przebieg zmienności funkcji4
T-A-5Wyznaczanie całek nieoznaczonych, całkowanie przez części, całkowanie przez podstawienie6
T-A-6Obliczanie całki Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza2
T-A-7Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych2
T-A-8Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy2
T-A-9Zastosowanie wzorów Cramera do rozwiązywania układów równań liniowych3
T-A-10Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
30
wykłady
T-W-1Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności2
T-W-2Ciąg liczbowy i jego własności, podstawowe twierdzenia o ciągach, granica ciągu2
T-W-3Granica funkcji jednej zmiennej, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych1
T-W-4Pochodna funkcji jednej zmiennej w punkcie, własności pochodnej, monotoniczność i ekstrema funkcji2
T-W-5Całka nieoznaczona i całka Riemanna, sposoby obliczania, własności i zastosowania całek3
T-W-6Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe2
T-W-7Podstawowe informacje z algebry liniowej (liczby zespolone, macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)2
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań18
A-A-3Konsultacje z nauczycielem2
50
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy, mający na celu zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego oraz wybranych zagadnień algebry liniowej
M-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą rachunek macierzowy, rachunek wyznaczników, funkcje elementarne jednej zmiennej, rachunek różniczkowy i całkowy, niezbędną do opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich
OS_1A_W02, OS_1A_W03C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_U01
Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów
OS_1A_U04C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
OS_1A_K01C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-10, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą rachunek macierzowy, rachunek wyznaczników, funkcje elementarne jednej zmiennej, rachunek różniczkowy i całkowy, niezbędną do opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_U01
Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
2,0
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004
  2. Stankiewicz W., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kostrikin A.I., Wstęp do algebry 1. Podstawy algebry, PWN, Warszawa, 2011
  2. Fichtenholz G.M., Rachunek różniczkowy i całkowy. Tom 1, PWN, Warszawa, 2007
  3. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2015
  4. Rutkowski J., Algebra liniowa w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie granic ciągów2
T-A-2Obliczanie granic funkcji2
T-A-3Obliczanie pochodnych funkcji, działania na pochodnych, reguła de l'Hospitala6
T-A-4Przebieg zmienności funkcji4
T-A-5Wyznaczanie całek nieoznaczonych, całkowanie przez części, całkowanie przez podstawienie6
T-A-6Obliczanie całki Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza2
T-A-7Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych2
T-A-8Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy2
T-A-9Zastosowanie wzorów Cramera do rozwiązywania układów równań liniowych3
T-A-10Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności2
T-W-2Ciąg liczbowy i jego własności, podstawowe twierdzenia o ciągach, granica ciągu2
T-W-3Granica funkcji jednej zmiennej, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych1
T-W-4Pochodna funkcji jednej zmiennej w punkcie, własności pochodnej, monotoniczność i ekstrema funkcji2
T-W-5Całka nieoznaczona i całka Riemanna, sposoby obliczania, własności i zastosowania całek3
T-W-6Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe2
T-W-7Podstawowe informacje z algebry liniowej (liczby zespolone, macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)2
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań18
A-A-3Konsultacje z nauczycielem2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B01_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą rachunek macierzowy, rachunek wyznaczników, funkcje elementarne jednej zmiennej, rachunek różniczkowy i całkowy, niezbędną do opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich
Treści programoweT-A-4Przebieg zmienności funkcji
T-A-5Wyznaczanie całek nieoznaczonych, całkowanie przez części, całkowanie przez podstawienie
T-A-1Obliczanie granic ciągów
T-A-2Obliczanie granic funkcji
T-A-3Obliczanie pochodnych funkcji, działania na pochodnych, reguła de l'Hospitala
T-A-10Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-1Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności
T-W-2Ciąg liczbowy i jego własności, podstawowe twierdzenia o ciągach, granica ciągu
T-W-3Granica funkcji jednej zmiennej, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych
T-W-4Pochodna funkcji jednej zmiennej w punkcie, własności pochodnej, monotoniczność i ekstrema funkcji
T-W-5Całka nieoznaczona i całka Riemanna, sposoby obliczania, własności i zastosowania całek
T-W-6Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe
T-W-7Podstawowe informacje z algebry liniowej (liczby zespolone, macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów
T-A-6Obliczanie całki Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza
T-A-7Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych
T-A-8Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy
T-A-9Zastosowanie wzorów Cramera do rozwiązywania układów równań liniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy, mający na celu zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego oraz wybranych zagadnień algebry liniowej
M-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B01_U01Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich
Treści programoweT-A-4Przebieg zmienności funkcji
T-A-5Wyznaczanie całek nieoznaczonych, całkowanie przez części, całkowanie przez podstawienie
T-A-1Obliczanie granic ciągów
T-A-2Obliczanie granic funkcji
T-A-3Obliczanie pochodnych funkcji, działania na pochodnych, reguła de l'Hospitala
T-A-10Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-1Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności
T-W-2Ciąg liczbowy i jego własności, podstawowe twierdzenia o ciągach, granica ciągu
T-W-3Granica funkcji jednej zmiennej, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych
T-W-4Pochodna funkcji jednej zmiennej w punkcie, własności pochodnej, monotoniczność i ekstrema funkcji
T-W-5Całka nieoznaczona i całka Riemanna, sposoby obliczania, własności i zastosowania całek
T-W-6Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe
T-W-7Podstawowe informacje z algebry liniowej (liczby zespolone, macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera)
T-W-8Kolokwium zaliczające treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy, mający na celu zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego oraz wybranych zagadnień algebry liniowej
M-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów technicznych i inżynierskich
Treści programoweT-A-4Przebieg zmienności funkcji
T-A-5Wyznaczanie całek nieoznaczonych, całkowanie przez części, całkowanie przez podstawienie
T-A-1Obliczanie granic ciągów
T-A-2Obliczanie granic funkcji
T-A-3Obliczanie pochodnych funkcji, działania na pochodnych, reguła de l'Hospitala
T-A-10Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-A-6Obliczanie całki Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza
T-A-7Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych
T-A-8Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy
T-A-9Zastosowanie wzorów Cramera do rozwiązywania układów równań liniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0