Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie i rekultywacja wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Samooczyszczanie i rekultywacja wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, fizyki i biologii na podstawowym poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. | 2 |
T-A-3 | Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe procesy składające się na samooczyszczanie wód | 2 |
T-W-2 | Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior. | 2 |
T-W-3 | Rekultywacja wód powierzchniowych. Działania ochronne, wstępne i utrwlające. Zagospodarowanie odpadów rekultywacyjnych. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 6 |
A-A-2 | Rozwiązanie zadań zaliczających | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Obliczenia zawiązane z planowaniem działań rekultywacyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test lub pytania otwarte |
S-2 | Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiazanie zadań przez studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | OS_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-3, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. | OS_2A_U06, OS_2A_U07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | OS_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma w małym stopniu pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. | 2,0 | |
3,0 | Student częściowo potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | Student ma częsciową świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górniak A., Kajak Z., Hydrobiologia-limnologia., PWN, Warszawa, 2020
- Wisnieski R., Ochrona i rekultywacja jezior, Materiały konferencyjne, 2019
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- Jarosiewicz Anna, PROCES SAMOOCZYSZCZANIA W EKOSYSTEMACH RZECZNYCH, S ł u p s k i e P r a c e B i o l o g i c z n e 4, 2007