Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Degradacja środowiska a zdrowie ludności | ||
Specjalność | Ocena stanu i zagrożeń środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia | 2 |
T-W-2 | Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski | 1 |
T-W-3 | Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności | 1 |
T-W-4 | Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka | 2 |
T-W-5 | Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka | 2 |
T-W-6 | Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka | 2 |
T-W-7 | Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersacyjny |
M-2 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D05-oz_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze | OS_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D05-oz_U01 W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych | OS_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D05-oz_U03 Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji | OS_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D05-oz_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska. | OS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D05-oz_K02 Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań. | OS_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D05-oz_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze | 2,0 | |
3,0 | student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D05-oz_U01 W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych | 2,0 | |
3,0 | student wie jakie są źródła degradacji środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_D05-oz_U03 Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji | 2,0 | |
3,0 | student wie gdzie szukać źródeł pomocnych w porzygotowaniu materiałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D05-oz_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska. | 2,0 | |
3,0 | student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_D05-oz_K02 Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi ocenić skutki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze
Literatura dodatkowa
- rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010